Svar: Starte på skemad
17. maj 2008
Alder:
3 mdr.
Kære Maria
Du kan meget fint starte op med skemad, når Josefine bliver 5½ måned. Sundhedsstyrelsen skriver: "Det er barnets udvikling og parathed, der er afgørende for tidspunktet for introduktion af overgangskost. Flere udviklingsmæssige hensyn spiller ind: Ernæringsmæssige behov, den fysiologiske modning og spiseudviklingen. Overgangskosten bør ikke introduceres før 4-måneders alderen, fordi barnet ikke fysiologisk er modent til anden mad end modermælk eller modermælkserstatning før dette tidspunkt. Tilvænning til skemad må på den anden side ikke påbegyndes meget efter 6 måneder, da det så kan være vanskeligt at få barnet til at spise en varieret kost." (citat, "Anbefalinger for spædbarnets ernæring", sst. 2005).
Du skal starte meget langsomt op, ganske få skefulde, ikke mere end 4-5 tsk af gangen. Stille og roligt, alt efter hvordan det går, så øger du hende så og når hun fint spiser en lille dl og maven fungerer osv. så kan du prøve at tilbyde hende 2 gange dagligt - grød om formiddagen og grøntsagsmos om aftenen.
Det er bedre at tilbyde hende 1 dl 2 gange dagligt end 2 dl. en gang dagligt - så har hun fortsat også plads til sin mælk og kan ammes efterfølgende.
Det er en god idé at starte op med grød af ris, majs, hirse eller boghvede og så længe hun er under 6 måneder skal du bruge kogt frugtmos, hvis du vælger at søde det med lidt frugt. Når hun begynder med grøntsagerne, så kan du starte op med lidt kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli, squash eller lignende lidt milde grøntsager - rodfrugter, porrer, kål osv. er godt at vente med til efter 6 måneders alderen.
Du kan sammen med skemaden tilbyde hende lidt vand af kop, så hun stille og roligt lærer at drikke dette og drikke på den måde. Et lille snapseglas passer fint til hendes lille mund. Vandet behøver efter 4 måneders alderen ikke blive kogt, med mindre I har privat vandboring.
Jeg håber ovenstående besvarer dine spørgsmål, rigtig meget held og lykke med det, når I når så langt:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske