Svar: En rigtig lille pølle
17. maj 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Christina
Den grønne farve på Victors afføring skyldes sandsynligvis jernindholdet i vællingen og det kan være helt normalt. Det er også normalt at afføringen bliver lidt mere fast i konsistensen, når barnet begynder med grød, men den skal stadig være blød og let for barnet at komme af med og det må ikke gøre ondt eller virke hårdt for barnet.
Afføringen kan altså godt blive en lille smule formet, men skal stadig være helt blød.
Du skriver ikke hvor meget grød du har givet, måske skulle du give ham en lille smule mindre og så følge efter med mælk. Det kan være med til at holde maven lidt bedre igang. Derudover vil det være rigtig godt, hvis du giver ham lidt vand af en kop sammen med grøden og du kan også komme en lille smule frugtmos på som topping, for at variere smagen men også fordi det kan have en positiv effekt på mavefunktionen.
Normalt starter man med 4-5 tsk grød og øger så langsomt over en lille uges tid. Herefter kan man forsøge med lidt forskellige grødtyper og variere smagen og konsistensen lidt (risgrød er mild og lind, hirsegrød er lavet med flager og er således lidt mere fnugget).
Stille og roligt spiser barnet mere og mere og når op på en lille dl grød, når det fungerer godt, barnet mestrer at spise mad fra ske, maven fungerer osv. så vil det være fint at tilbyde barnet skemad 2 gange dagligt og det vil så være relevant at introducere lidt grøntsagsmos. Her er det godt at starte med lidt kartoffel, gulerod, blomkål eller broccoli.
Grøden kan gives om formiddagen og grøntsagsmosen om aftenen. Det vil så være muligt at lave mos som tager udgangspunkt i forældrenes grøntsager.
Det er i princippet bedre at tilbyde 3/4 dl. skemad 2 gange dagligt end 1½ dl. skemad 1 gang dagligt, selvom det mængdemæssigt giver det samme. Det giver plads til mælk efterfølgende og giver større mulighed for variation af forskellige fødevarer.
Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske