Svar: Sove længere om morgenen - 14 mdr.
18. maj 2008
Alder:
14 mdr.
Kære Pia
Det lyder meget sandsynligt at Mikkel har sovet dårlig på grund af sin astma og ikke har kunne tåle nedtrapningen af medicin. Det er rigtig godt at du er blevet opmærksom på dette og opmærksomheden omkring det er hermed givet videre:o) det er godt at have i tankerne at nedtrapning af astma medicin kan give urolige nætter ...
At Mikkel er begyndt at vågne tidligt tænker jeg kan have mange årsager. Det kan være drømmer, hans fysisk udvikling, oplevelser osv. der skal bearbejdes. Det kan også handle om tandfrembrud og dermed smerter, som du selv er inde på og så tænker jeg også at det måske handler om hans søvnmønster i løbet af dagen.
De fleste børn vil mellem 12-18 måneders alderen begynde at kunne nøjes med kun en lur dagligt og det kunne måske tænkes at han er ved at nå dertil. Det vil sige en lidt længere middagslur i stedet for to små lure. Det er nogle gange at en ændring af søvnen om dagen vil ændre på søvnen om natten. Hvis han sover meget om dagen vil han naturligt vågne tidligt om morgenen fordi hans søvnbehov så der er dækket - han kan ikke sove mere, han er udhvilet...
Du skriver dog at han virker træt om morgenen og virker til at have behov for den ekstra søvn ...
Når et barn som jeres dreng har en tidlig søvnfase og man ønsker at ændre på dette så er der flere ting som spiller ind. At flytte tidspunktet for sengetid enkelte aftener vil ofte ikke være nok til at ændre på hans biologiske ur. Det er også derfor man ofte vil se at barnet bliver ved med at vågne tidligt, selvom barnet kommer senere og senere i seng... Hele dagen kræver således små ændringer, for at det på sigt vil kunne mærkes om morgenen.
I skal således forsøge at ændre hele dagens rytme, både tidspunkter for spisning, leg og søvn, så det hele flyttes med 15 minutter dag for dag. Fordi det på sigt vil kunne give en ændring, som vil kunne mærkes om morgenen.
Hvis I oplever at hans spisetider osv. passer fint overens med I andres tider, med det I normalt forbinder med morgenmad, frokost osv. så behøver I naturligvis ikke ændre på dette, men skal så 'kun' forsøge at ændre på søvnen. Nu ved jeg ikke hvad tid han normalt sover på, men et eksempel ville være at forsøge at putte ham 12.15, så 12.30 og så 13. Og det samme om aftenen - putte ham 20, så 20.15 og så 20.30 for at se om det kan give lidt ændringer hele vejen igennem.
I takt med at han forhåbentlig begynder at kunne sove bare en time mere om morgenen, så vil han forhåbentlig selvregulere yderligere, så det atter kommer til at passe med middagslur og at komme i seng i nogenlunde fornuftig tid:o)
Jeg håber I hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske