Svar: Plan for rytme og søvn med tvillinger
18. maj 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Vibeke
Jeg synes det lyder som en rigtig god idé at få en fast plan for dagen og det lyder også helt relevant at tilbyde dine drenge lidt skemad og lidt mere flaske, når de trods hyppig amning stadig ikke finder ro og virker til at have behov for mere. At de enkelte gange har spist 150ml på flaske, tyder også på at de er ved at nå dertil nu, hvor de har behov for lidt mere mælk/mad og det er rigtig fint.
I første omgang synes jeg du skal bibeholde supplement med modermælkserstatning på flaske, så de for det første vender sig til at have lidt mere mælk i maven og så I starter stille og roligt op, så de ikke får maveproblemer. Men når det har fungeret i nogle uger og du synes de virker parate til lidt skemad, så begynder du med det.
Her er det en god idé at starte med 4-5 tsk grød og så øge dem stille og roligt over 3-7 dage, når de kan spise 1/2-3/4 dl. grød, åbner munden, tager fint imod og når maven fungerer, så kan du begynde at tilbyde dem 2 gange dagligt. Det er bedre at du tilbyder 3/4 dl to gange dagligt og følger efter med bryst eller flaske end at du tilbyder dem 1½ dl. en gang dagligt og de så efterfølgende ikke har plads til mælk i maven. Når du tilbyder to gange dagligt, vil de måske være omkring 5 måneder og her kan du så give grød til frokost og grøntsagsmos til aften. Indtil da kan du variere mellem de forskellige typer grød (ris, majs, hirse, boghvede) og bruge lidt forskellige frugtmos som topping, hvis de har brug for yderligere smagsvariation eller hjælp til at holde gang i maven. Sveskemos kan være godt, banan kan modsat virke lidt forstoppende.
Da det er første gang du skriver til mig, ved jeg ikke om dine børn er født til tid eller om der er andet man skal tage hensyn til, men jeg går ud fra at de er sunde og raske, har det godt og generelt trives uden at man skal tage specielle hensyn - mere end man skal med børn generelt:o)
Med hensyn til at trille dem i søvn, så er det naturligt at de finder roen på denne måde og ja, det kan naturligvis godt blive et skråplan på et tidspunkt, men så længe det fungerer, så fred være med det. Faktisk er der efter min mening ikke noget i vejen med at man gør det til en del af de daglige rutine at køre en tur med barnevognen... har du en tvillingevogn til dem, så det er fysisk muligt ellers er det naturligvis svært ...
Ellers er måden at lære dem det på at vippe mindre og mindre med vognen, forsøge at stoppe inden de falder helt i søvn, stå parat, når du oplever at de er ved at skifte søvnfase, vugge lidt igen osv.
Du kan overveje om du skulle forsøge at tilbyde dem en flaske imens de ligger i barnevognen. Du kan evt. komme en foldet stofble, lille håndklæde eller lignende ind under madrassen i hovedenden for at hæve hovedet lidt. Det er vigtigt, når de får mme liggende. Der kan være en fordel i at give flasken i vognen, for det første føler de tryghed ved det at sutte og spise og for det andet undgår du at de skal flyttes, efter de har fået mad. Det kan hjælpe dem til at finde roen og overgive sig til søvnen på en anden måde. Det samme gælder naturligvis i sengen om aftenen.
Hvis du vil putte dem direkte i forbindelse med amning, så hold fast i at de gerne må ammes i søvn. Læg mærke til vejrtrækningen, deres øjne. Prøv at lægge den fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at de er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favn ned i egen seng.
Det er en god idé at holde ham svøbt, og stå og vugge ham lidt imens du lægger ham fra dig. Det kan være en rigtig god idé at tilbyde en sut og en sutteklud ved ansigtet som substitut for brystet. Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på hans krop, så han fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt, lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser.
Hvis han/de græder ulykkeligt, så tag ham op, berolige, betrygge og forsøg så igen. Der er intet i vejen for at jeres dreng falder til ro og næsten sover i jeres arme, det der kan være vigtigt er at han flyttes til sengen lige på det tidspunkt, hvor han lige misser med øjnene og fornemmer at han bliver flyttet men er træt nok til at sove videre.
Hvornår det er passende at flytte drengene til eget værelse, afhænger helt af hvordan I alle har det bedst. Normalt vil jeg sige at det er passende omkring 6 måneders alderen, men det handler mere om risikoen for vuggedød og det faktum at forældres natlige støj kan være med til at holde børnene igang. Når man har to børn, så vil de sandsynligvis også give hinanden en naturlig natlig støj og derfor vil de måske have glæde af at ligge i samme rum og det kan godt lade sig gøre allerede nu, hvis det passer jer bedst. Det afhænger jo også meget af, hvor langt væk fra soveværelset børneværelset ligger osv. - I kan jo heller ikke bruge nætterne på at rende fra det ene til det andet ....:o)
Med hensyn til rytme og søvn, så skal du regne med at de har behov for 3 lure dagligt, en formiddagslur, en middagslur og en powernap sidst på dagen. Nogle gange vil børn i denne alder sove deres 3 lur så sent at den påvirker nattesøvnen og de derfor går sent i seng - nogle børn sover således først omkring kl. 22 om aftenen. Andre kan dog godt finde ud af en sengetid der hedder klokken 20 og hvordan det passer bedst hos jer, ved jeg desværre ikke.
Men mit forslag til en dagsplan kunne se således ud:
Tidlig morgen 05: Amning og sover lidt videre
Morgen 08: Ammes og dagen begynder rigtigt
Formiddag 9.30-10: Flaske med mme og puttes til formiddagslur.
Frokost 12: Her kan du begynde med lidt grød, når de er 4 måneder og tilbyde vand af kop.
Puttes til middagslur mellem 13-14 med amning og/eller flaske. Det er generelt en god idé at supplere med flasken efter amning, hvis du gerne vil gøre begge dele. På den måde får du både stimuleret til egen mælkedannelse og får også givet noget ekstra hvis de har behov for det.
Eftermiddag 16-17: Amning
Sen eftermiddag/tidlig aften: Powernapper, her ligger 3 lur, som ofte er den korteste lur
Aften 20: Ammes og suppleres med flaske og puttes til natten. Måske har de sovet 3 lur så sent at det er for tidligt at putte dem her og de måske først er putteklar kl. 22
Sen aften 23-24: Ammes eller kan få flaske, hvis du er træt og er gået i seng ...:o) Hvis de er puttet sent, vil de ikke have behov for mælk her, men vil måske have behov kl. 01-02
Nat 24-05: Kan forhåbentlig sove 5 sammenhængende timer, hvis rytmen hedder amning/flaske kl. 20 og 23/4. Nogle børn kan først dette i 6 måneders alderen, men det er bestemt et forsøg værd.
Du skal regne med at de om dagen vil sove måske 5 timer sammenlagt og derfor er det naturligt at den ene lur måske kun varer 1½ time, den næste 2½ og den sidste kun ½ time - Om natten vil de fleste børn sove 10-11 timer og altså sammenlagt sove ca 15 timer i døgnet. Hvor længe du kan forvente at børnene sover om dagen er fuldstændigt afhængigt af hvor lang en nattesøvn de får. Hvis de har et meget langt søvnstræk om natten på 11-12 timer, så sover de måske kun 3-4 timer om dagen...
Med hensyn til vælling så er det fint at begynde med en gang dagligt og ofte give det til natten. Der er dog ingen garanti for at det vil mætte mere end mme, men du kan forsøge. Du kan give ligeså meget vælling som hvis du gav erstatning. Det er fint at give mellem 100-200ml af gangen. Du kan forsøge dig lidt frem og øge mængden, hvis du fornemmer at deres maver har bedst af det, men normalt får børn ikke flere maveproblemer med vælling end med modermælkserstatning - kan de tåle det ene kan de som regel også tåle det andet ....:o)
Jeg håber jeg er kommet igennem alle dine spørgsmål og at du er hjulpet videre på vej, rigtig meget held og lykke med drengene fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske