Svar: Natteroderi igen igen - 10 mdr.
19. maj 2008
Alder:
10 mdr.
Kære Linda
Der kan være mange ting som gør sig gældende i forhold til jeres drengs søvn og det kan være relevant at se på hvordan jeres dag fungerer, hvordan han spiser, sover osv. i løbet af dagen. Derudover kan hans alder og udvikling også spille ind.
I skal gå ud fra at han har behov for at sove 2 gange dagligt, en kort formiddagslur og en lidt længere middagslur. Mange børn i denne alder sover sammenlagt måse 2½-3 timer i løbet af dagen og sover så 11-12 timer om natten.
Han har fortsat brug for mange små og hyppige måltider og du skal være sikker på at han er helt mæt og ikke vågner fordi han har brug for mad eller mælk.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske med mme 200ml, sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9.30: ½ banan eller anden frugt, frugtmos eller frisk frugt, ½ bolle med smør, ost i stænger, vand af kop
Puttes til formiddagslur kl 10. Hvis han ikke behøver morgenflasken tidlig morgen, så kan han i stedet få flaske her inden formiddagslur ellers skal han ikke have flaske. Sover måske 45 minutter.
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt pålæg, rester fra aftensmaden, grøntsagsmos, ris med sovs, godt kogte pastaskruer, stykker af frikadelle, kogte ærter, majs, gulerod mv. Vand af kop
Puttes til middagslur ca 13.30-14 og sover et par timer
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, lidt tykmælk med frugtmos, ½ banan, ost i stænger, frisk frugt i hånden, vand af kop
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager. Giv ham både noget der er moset med gaffel og mad i stykker. Det kan være kartofler moset med lidt sovs og frikadelle i stykker. Giv ham også mad i hånden som han selv kan sidde med. Vand af kop.
Tilbydes en portion frugtgrød med mælk eller en godnatgrød, så I er sikre på at han er fyldt godt op med mad.
Puttes til natten med en flaske kl. 19.30-20
Hans alder spiller som sagt ind og han har en meget stor motorisk uro, han får sig lagt i stillinger han ikke kan komme væk fra, han øver sig i at kravle, rejse sig op, lægge sig ned, trille osv. - i søvne. Ligger og banker hovedet ind i sengegavlen osv. Det er frygteligt forstyrrende for både jer og han og det hjælper når han motorisk bliver dygtigere.
Derfor kan det hjælpe hvis I om dagen sørger for at tumle godt med ham, gynge ham, give ham svingture osv. så han bliver udfordret og for stimuleret sin balance. Det vil hjælpe ham motorisk og på sigt give ham lidt mere ro.
Samtidig er han stadig så lille at han ikke rigtigt ved, at I er der, når han ikke kan se jer. Det kan være en god idé at lege bortetit, gemmeleg og lignende om dagen, så han lærer at I er der og føler tryghed ved det. Det vil også smitte af på hans nattesøvn.
I skal være opmærksom på hvor meget I giver sutten. Nogle børn får det der hedder vanebetinget afbrudt søvn, hvor de vågner hver time natten igennem fordi de der taber sutten. De har simpelthen lært at sutten skal være i munden for at de kan sove og det har de lært fordi mor og far konsekvent putter den i munden hver gang den tabes. Prøv derfor at lære ham selv at finde sutten, giv ham flere sutter i sengen og se om han ikke selv kan lære det, så det ikke er jer der skal give denne service, og prøv at berolige ham og få ham videre i søvnen uden altid at give ham en sut.
Hvis han søger op mod kanten af sengen, så kan det også være et behov for tryghed, at han har brug for noget at ligge op af, føle sig nær på. Man skal naturligvis her vurdere hvad man kan give ham, for han må ikke kunne få det over sig, så han ikke kan få vejret. En pude er han ikke gammel nok til, men måske en større dyne ville hjælpe ham, stoppet godt ned i siderne. Det kan også være en stor bamse eller lignende, eller I kan overveje om han, på trods af sin alder, vil have gavn af en sengerand... han må jo gerne ligge helt oppe i sengen, hvis det giver ham tryghed og ro, han skal bare ikke slå sig og blive ked af det...
Jeg håber I kan bruge mine tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske