Svar: Ammestop og mælkebehov i flaske
19. maj 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Rikke
Det er altid rart, hvis ammestoppet kommer når både mor og barn er parate til det og jeg kan godt forstå at du synes det er svært, når din datter afviser brystet og foretrækker flasken. Du skal naturligvis gøre op med dig selv, hvordan du har det med dette på sigt og hvis det er vigtigt for dig at amme, så skal du naturligvis forsøge at lægge hende til fortsat. Det kan her være en god idé at gøre det f.eks. tidlig morgen, når hun vågner og har brug for amning, for at sove videre. Det er praktisk og let at lægge til brystet om natten og det giver jer begge en ro.
Hvad hun så har lyst til om dagen må du forsøge dig lidt frem med, nogle gange hjælper det at lægge sig og amme liggende i dobbeltsengen, nedrullede gardiner og dæmpet belysning og det kan være rart for jer begge, andre gange dur det ikke og så må det så være sådan. Du må sige til dig selv at man er en god nok mor selvom man ikke ammer, moderfølelsen sidder altså ikke i de der bryster! Du kan evt. læse nogle af de spørgsmål og svar som handler om "ammestrejke" og her finde gode råd til hvordan du måske kan komme til at amme lidt mere, hvis det er noget du ønsker meget højt ...
De fleste børn der får flaske spiser lidt færre flasker end de ammes, simpelthen fordi det er lettere at spise af flasken og de derfor får en lidt større mængde hver gang end de ville få ved brystet. Samtidig mætter modermælkserstatning mere end modermælk gør og børn sover derfor generelt lidt længere på modermælkserstatning end på modermælk.
I 6 måneders alderen vil de fleste børn have behov for 4-6 flasker i døgnet - det er de færreste ammebørn der kan nøjes med mindre end 6 ...
Det kan nogle gange være en fordel at skrue indtaget af skemad lidt ned, så der efterfølgende er plads til en flaske mælk. Det vil sige at hvis din datter er i stand til at spise en portion skemad på 2 dl, så kan det være bedre kun at give hende 1 dl. og så tilbyde 100ml mme efterfølgende. Det er med til at holde gang i maven og det sikrer hendes mælkebehov. Modsat, hvis hun 4 gange i døgnet er i stand til at drikke 200ml, så vil hendes mælkebehov fint blive dækket af de 4 flasker og så gør det ikke noget at du ikke følger efter med mælk.
En plan for dagen, hvor jeg har forsøgt at følge dine tider, kan se således ud:
Tidlig morgen 04-05: Amning/flaske og sover videre og I står så op kl. 6.30-7.
Morgen 7.30-8: Havregrød med frugtmos, vand af kop
Puttes til formiddagslur med en flaske kl. 9
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos og forsøge med lidt kød eller fisk, vand af kop. Agurkestænger, brødskorper og lignende i hånden.
Puttes til middagslur med en flaske kl. ca. 13, tidspunktet afhænger af hvor lang formiddagslur hun tager.
Eftermiddag 16-17: Flaske med mme
Powernapper evt. ½ times tid
Aften 18: Grøntsagsmos og forsøge med lidt kogt kød eller fisk, udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad. Vand af kop og evt. lidt frugtmos til dessert, hvis du fornemmer at det er vigtigt for at holde gang i maven.
Puttes til natten med en flaske mme ca kl. 19
Sen aften 23-24: Mange børn har brug for mælk her for så at kunne sove til næste morgen tidlig, men hvis din datter trives bedre med at tage et langt søvnstræk her, så er det helt fint og du kan så amme eller give flaske, når hun vågner 04 ...
Det er meget flot at hun kan sove så længe uden mælk og det skal du jo et eller andet sted nyde. Hvis det således forstyrrer hende at blive lagt til inden midnat, så lad være med det og tro på at hun selv kan regulere det:o)
Planen jeg har sendt dig her indeholder 5 flasker og skemad 3 gange dagligt og det er helt okay med denne mængde, hvis hun indtager mme nok på de fem flasker. Og nok vil jeg sige er min 750ml mme i døgnet. Hvis hun ikke når op på dette, så er du nødt til at forsøge med en ekstra flaske, du må skrue mængden af skemad ned, så der er plads til mere mælk efterfølgende osv.
Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske