Svar: Sove og spisevaner
19. maj 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Anne-Mette
Det lyder umiddelbart passende med to måltider skemad til en dreng på 5 måneder, men jeg kan naturligvis ikke udelukke at 3 måltider kunne gøre en forskel og da det kan være med til at give lidt mere struktur på dagen, så synes jeg det skal komme an på en prøve. Det er dog vigtigt at du holder mængden af skemad nede på 1/2-3/4 dl. af gangen, så der fortsat er plads til mælk efterfølgende.
Selvom børn ikke skal puttes i kasser og man ikke skal være rigid, så kan det nogle gange være fornuftigt at forsøge at skæve lidt mere til klokken og ikke kun til barnet, når man taler om børn i denne alder. Det er nogle gange muligt f.eks. at aflede barnet, underholde lidt osv. og på den måde trække tiden lidt inden de bliver puttet. De får lige en chance for at få fyldt sig lidt ekstra op medindtryk, stimulation, bliver så ammet og sover så derefter en lur, der passer bedre ind i familiens daglige rytme.
Der er noget hensigtsmæssigt i at have en fast tid til morgenmad, frokost, aftensmad osv. som passer med de tidspunkter hvor I andre spiser, ligesom der er noget hensigtsmæssigt i at arbejde på 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en powernap sidst på dagen.
Når jeg ser din plan for dagen så savner jeg lidt dette. Han springer ofte powernappen sidst på dagen over og gå i stedet meget tidligt i seng, hvilket naturligt spiller ind på hans aftenuro og også natlige uro.
Mit forslag til en dagsplan ser derfor således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover lidt videre, I står op kl. ca 7.
Morgen 7.30-8: Grød med frugtmos, vand af kop
Ammes og puttes til formiddagslur og forsøg her om du stille og roligt ved at flytte med 15 minutter hver dag, kan nå frem til en puttetid der hedder 9-9.30. Hvis det ikke fungerer, så lad ham beholde sin tidlige morgenlur - det er okay, så er det hvad han har behov for. Nogle børn har brug for powernappen her og sover således 2 kortere lure om formiddagen ...
Frokost 11.30-12: Grød med frugtmos, vand af kop
Ammes og puttes ca kl. 13, sover måske et par timer
Eftermiddag 16: Ammes
Sen eftermiddag/tidlig aften powernapper han og får så sin 3 (eller 4) lur, som ofte er den kort lur på kun ½ times tid. Nogle gange har barnet behov for en amning igen inden luren. Alt efter hvor sent denne lur ligger har den betydning for tidspunktet, hvor han er putteklar om aftenen.
Hvis han allerede sover denne lur f.eks. 17-17.30, så vil han fint være putteklar kl. 20. Men mange børn sover i denne alder først denne lur en times tid senere og vil derfor ikke være putteklar før mellem 21-22. Samtidig bruger de ofte aftenerne på at tanke op til natten, hvor de så kan tage et lidt længere søvnstræk.
Aften 18: Grøntsagsmos og vand af kop
Puttes til natten med amning mellem 19-20 eller hvordan det nu passer i forhold til dagsmønsteret.
Sen aften 23-24: Ammes
Nat 24-05/06: Kan måske begynde at sove uden brystet her, men nogle børn kan først dette i 6 måneders alderen. Er han først gået rigtigt i seng kl. 22, så vil han naturligt vågne igen først på natten fordi han har behov for mælk. Det samme vil ske, hvis han går tidligt i seng og sover sit lange søvnstræk fra kl. 19 og indtil midnat.
Det er således normalt at børn godt kan have behov for at blive ammet meget hyppigt aftenen igennem for at sove et længere stræk om natten. Mangler de mælk, så vil de naturligt søge brystet hyppigere i løbet af natten. Det at amme hyppigt, især om natten øger også mælkemængden og er således positivt i forhold til det.
Jeg håber mine tanker og planen for dagen hjælper jer lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske