Svar: Hvor mange måltider og vil ikke spise frugt
19. maj 2008
Alder:
17 mdr.
Kære Joan
Antallet af måltider ser fint ud, når jeg ser din plan for dagen. Det er helt relevant at tilbyde din datter 3 hovedmåltider (morgenmad, frokost og aftensmad) og derudover tilbyde 2-3 mellemmåltider (formiddag, eftermiddag og evt. aften inden sengetid).
Det vil være rigtig godt, hvis du kan få hende til at spise lidt mere frugt og også lidt mere grønt. Du skal være opmærksom på at grøntsagsmos kan laves og bruges som smørbart pålæg, det vil nogle børn faktisk godt spise og du kan krydre det med lidt timian, oregano, hvidløg og lignende for at give det god smag.
Persille, purløg, karse og andre krydderurter kan bruges som grønt drys på rugbrødsmadderne og kan også være med til at give lidt smag på lidt mos, der bruges som smørbart pålæg. Man skal være opmærksom på at der på diverse krydderurter og bladgrøntsager kan være jord og bakterier og at det derfor skal vaskes grundet. Derudover anbefales det ikke at bruge de i varm mad, men det kan sagtens bruges som drys på rugbrødet ...
Du kan lave f.eks. avokadomos:
2 modne avokadoer
2 tsk citronsaft
salt, peber og hvidløg
Halver avokadoerne, fjern stenen og tag avokadokødet ud, mos det med en gaffel eller stavblender, smag til med citron og diverse krydderier.
Du kan også variere ved at komme lidt æble ½ æble uden skræl rives eller du kan komme fint revet gulerod i mosen, du kan blande det med lidt A38 eller græskyoghurt.
Du kan på den måde lave mos af rigtig mange slags grøntsager, krydre det forskelligt, evt. blande det med lidt neutral flødeost, græsk yoghurt osv. og på den måde få lidt grønt i din datter.
Du kan i princippet også bruge forskellig frugtmos som smørbart pålæg på brøddet i stedet for f.eks. marmelade. Derudover kan du også tilbyde hende et glas juice en gang imellem og så kan du lave frugtmilkshake og smoothies - det kan også være en måde at få lidt frugt i hende.
Derudover så tænker jeg at det vil være rigtig godt at udnytte sæsonen vi går ind i nu. Da hun godt kan lide tørrede hindbær, så er det sandsynligt at du også kan få hende til at spise friske hindbær og andre bær og det er muligt at få både hindbær og jordbær i butikkerne nu.
Prøv også med melon af forskellig slags, blommer, fersken, nektarin, appelsinbåde, kiwi osv. der er rigtigt mange muligheder.
Vær opmærksom på at det brød du vælger til din datter skal være sundt og nærende. Ikke alt for meget lyst brød, toastbrød og ikke for mange riskiks:o) Der er faktisk en del kalorier i riskiks og ikke ret meget næring - og så fylder det rigtig meget i maven på en lille pige som din datter. Hvis hun har spist en hel riskiks kl. 10, så er appetitten og lysten til at spise mere sufficient mad kl. 12 måske ikke så stor:o)
Med hensyn til at blive "trynet", så er det jo noget Viktoria er i gang med at lære. Børn skal lære at begå sig social, lære at finde ud af, hvad det det gør betyder for andre, lære at lege sammen på en god måde. Lige nu har hun en alder, hvor børn naturligt leger mere ved siden af hinanden end de leger sammen - det ændrer sig omkring 2 års alderen. Det hører altså med til hendes alder, at hun nu begynder at opleve lidt mere modstand i hverdagen og skal finde ud af at tackle det.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske