Svar: Mad, amning og tænder - 5 mdr.
19. maj 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Jane
Det lyder bestemt som om at din datter trives rigtig godt og er kommet godt igang med skemaden.
Det er helt normalt at hun i øjeblikket søger brystet mere, virker mere pylret, urolig osv. Det handler om den alder hun er i, der sker rigtig meget med hende både motorisk og mentalt og i de perioder, hvor børn udvikler sig rigtig meget på begge områder, så bliver de naturligt mere kontaktsøgende fysisk.
Med den vægt din datter har, så er jeg sikker på at du har mælk nok til hende og kan give hende det hun behøver. Jeg kan dog godt forstå at du gerne vil kunne overlade hende til far en gang imellem og med den alder hun har nu, er der ingen problemer i at tilbyde hende almindelig modermælkserstatning, som smager betydeligt bedre end profylac.
Det kan derfor godt være at hun nu vil acceptere en flaske, simpelthen fordi det smager anderledes og bedre og vil hun ikke det, så kan hun godt få mme af en kop. Det kan gives lunes men du kan fra 6 måneders alderen også give det koldt som alternativ til sødmælk.
Du kan købe Nan (Nestle), Hipp eller Allomin (Beauvais) - alle produkter er gode, så du kan vælge det der tiltaler dig mest. Vælger du det der hedder tilskudsblanding, så kan det være lidt lettere at opløse i koldt vand og det kan også bruges direkte i madlavningen, hvis du laver grød og mos selv. Da du stadig ammer meget, kan det være fint at supplere med type 2 (tilskudsblandinger).
Det er fint at du lægger hende lidt hyppigere til i øjeblikket og derudover kan du i løbet af de næste 14 dages tid øge hende lidt i skemad, så hun omkring 6 måneders alderen tilbydes 3 gange dagligt. Det er således bedre at give hende 1 dl. x 3 dagligt i stedet for 1½ dl. x 2. På den måde vil du fortsat kunne amme hende efterfølgende og få hende fyldt god op med mælk i løbet af dagen og hun behøver så ikke længere søge brystet så hyppigt om natten.
Med hensyn til tandfrembrud, så er det dejligt at I ikke har mærket noget synderligt til dette:o) Det er forskelligt hvor lang tid det tager for tænderne at vokse helt frem, nogle gange går det meget hurtigt - i løbet af et par uger, andre gange tager det lang tid - flere måneder inden tanden egentlig har nået sin fulde størrelse.
Håber du er hjulpet lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske