Brev:
Ernæring, væske og søvn
19. maj 2008
Alder:
9 mdr.
Ernæring, væske og søvn
Hej Helen!
Tak for besvarelsen af min tidligere mail. Det går bedre med Josefines mave, dog er hun stadig på laktulose, men med afføring daglig, så vi fortsætter!!!
Jeg skriver til dig igen, da jeg er bekymret for hendes væske- og fødeindtag. Umiddelbart ser hun ikke ud til at hun mangler noget. Hun har "elastikker" på lår og håndled og nogle gode kinder! Men hun er snart 9½ måned og vejer kun 8kg og er ca 75 cm.... Når jeg så læser om børn på hendes alder, der vejer omkring ti, så bliver man lidt bekymret- er der grund til det?
Nå, men til det det egentlig skulle handle om. Hvor meget skal en pige på hendes alder og med den vægt hun har indtage af væske ialt om dagen?
Hun får vand til sine måltider + tilbydes bryst og vand i løbet af dagen udover, men det svinger meget mht. hvor meget hun vil drikke. På en god dag kan hun drikke max. 350-400 ml vand + max 400 ml mme og en gang amning. Men det er på de gode dage og dem er der ikke mange af.
Hun virker dog ikke dehydreret, er ikke sløv osv. Dog er hendes urin en smule koncentreret og fontanellen er også stadig lidt nedsunken. Men jeg kan ikke få hende til at drikke mere. Hun vil ikke have bryst og flaske om dagen, så hvad gør man så?
Mht hendes kostindtag, så vil jeg høre om du kan sige sådan ca., hvor meget hun bør spise og evt give forslag til kostplan for en dag.
Hun spiser max en dl havregrød + frugt eller øllebrød om morgenen. Ca 3 kvarte stykker brød med pålæg til middag. En lille portion grød med frugt om eftermiddagen og ca en kartoffel(lille), en gulerod(lille), lidt broccoli og indmaden af en frikadelle til aftensmad. Nogle gange lidt mere, andre gange lidt mindre....
Derudover får hun 400 mme (kl 20 + 24) og en gang amning tidlig morgen. Er det nok?
Hun sover stadig ikke igennem, kan det skyldes hun er sulten? Hun sov ellers fint i et stykke tid, men nu er den gal igen. Hun vågner op og græder og det eneste, der kan trøste er at komme over til os eller blive ammet....
Nu blev det alligevel til en lang mail og en masse spørgsmål, men det er ikke sådan, når ens egen sundhedsplejerske strejker....
Venlig hilsen
Camilla