Svar: Ernæring, væske og søvn
19. maj 2008
Alder:
9 mdr.
Kære Camilla
Det er godt at du er opmærksom på Josefines væskeindtag, da det jo er vigtigt i forhold til at holde gang i hendes mave. Du kan dog ikke tvinge hende til at drikke, men må tro på at hun et eller andet sted er i stand til at regulere sit tørstbehov - hvis du tilbyder tit, så drikker hun, hvis hun har behov:o)
Jeg vil sige at din datters væskebehov ligger på godt 1000ml dagligt. Det ligger hun jo lidt i underkanten af nogle dage og det kan naturligvis godt være derfor at hun har problemer med hård mave ... Det ville være rigtig godt, hvis du hver dag kunne få de 2 x 400ml vand/mme i hende + en amning, så er hun dækket rigtig godt ind.
De 400ml mme dagligt er vigtigt for at hun bliver dækket med jern, du kan bruge mme i grøden om morgenen for at sikre hende lidt ekstra den vej. Du kan forsøge med en flaske vælling om aftenen, hvis hun bedre kan lide dette - vælling indeholder også jern og tæller også med i mælkeregnskabet. Derudover er det godt at du tilbyder hende vand, du kan give hende vand af kop, tudkop, glas osv. men du kan også forsøge med en kildevandsflaske - evt. med tut, det kan mange børn rigtig godt lide at drikke af. Alternativet er at tilbyde hende sutteflaske med vand, hvis hun på den måde så får lidt ekstra.
Ellers får hun jo også væske via maden, du må gerne hælde lidt mælk på hendes grød, du kan give hende lidt sovs, lidt tykmælk eller lignende en gang imellem så hun på den måde også får lidt ekstra.
Et forslag til en kostplan til en pige på 9 måneder kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre
Morgen kl. 7.30-8: Havregrød med mælk, vand af kop
Formiddag 9-9.30: Frugtmos, frisk frugt i hånden, ½ bolle med smør, ost i stænger, vand af kop
Puttes til formiddaglur ca 10. Hvis du stopper med at amme tidlig morgen, så kan hun godt have behov for en flaske mme her
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt pålæg, sildepostej, makrel, rognguf og lignende. Kogte grøntsager, pastaskruer, indmaden af en frikadelle og lignende, evt. lidt grøntsagsmos for at blive fyldt ekstra godt op - det kan godt være en middagsret fra glas ... Vand af kop
Puttes til middagslur mellem 13-14
Eftermiddag 16: En lille portion tykmælk med frugtmos, ½ bolle med smør, frisk frugt i hånden, vand af kop
Aften 18.00: Familiemad, grøntsagsmos og grøntsager i stykker og mad i stykker. Det vil sige f.eks. mose kartofler med lidt sovs og give kød i stykker ved siden af, ris med sovs, pasta med kødsovs, lasagne osv. Fisk - laks og stuvet spinat osv. Udgangspunktet er den mad I spiser og hvis I en dag får noget som ikke er børnevenligt, så køb et glas babymad til børn i 9 måneders alderen. Vand af kop.
Evt. lidt frugtmos eller gammeldags frugtgrød med mælk til dessert.
Puttes til natten med en flaske ca. 19.30-20
Sen aften 23/24: Flaske
Jeg håber at ovenstående plan giver et billede af, hvordan du sikrer din datter både mad, mælk og væske nok i løbet af en dag.
Den natlige uro i oplever i øjeblikket kan meget vel hænge sammen med hendes alder, hun oplever rigtig meget, drømmer mere og går lige nu igennem separationsfasen ...
Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske