Svar: Vækkes for at spise, skifte erstatning og ligge på maven
19. maj 2008
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Jeg synes det er en god idé at du bibeholder flaskerne sen aften og tidlig morgen, da din dreng ellers ikke vil få sit mælke og væskebehov dækket og da han samtidig har problemer med hård mave, så er det vigtigt at han får nok.
Det lyder således passende at I tilbyder ham mad hver 4 time, fordi han der spiser en passende mængde og så skal han fortsat have kl. 23 og 05. Det er samtidig meget vigtigt at I fortsætter med laktulose og holder hans mave igang. Hvis han har forstoppelse vil han naturligt ikke kunne spise sit behov.
Du skal ikke skifte til Nan 2, når han fylder 4 måneder. Det er sådan at Nan 2 mætter mere og det vil sige at han sandsynligvis vil spise mindre end han gør i øjeblikket. Det er der jo ikke grund til og da han trives med Nan 1, så bibeholder du denne. Den smule ekstra jern er der i Nan 2, har ingen betydning i forhold til hans trivsel.
Med hensyn til at ligge på maven, så er det vigtigt at du bliver ved med at forsøge. Prøv på puslepuden, - sæt et spejl op foran ham, så han kan se sig selv, når han ligger på maven. Læg ham også på maven hos dig, - på din brystkasse, hen over dine lår osv. og gør det til en vane, at hver gang du lægger ham fra dig, når han er vågen, så starter han med at ligge på maven. Når han så brokker sig, så kan han blive vendt om igen, men hvis du gør det til en fast rutine, så bliver det alligevel til nogle minutter i løbet af en dag og det er bedre end ingenting. Stille og roligt bliver han også bedre og bedre til det og vil således også acceptere det mere:o)
Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske