Svar: Frustreret over mad og søvn
19. maj 2008
Alder:
2 mdr.
Kære Bella
Din dreng sover umiddelbart rigtig godt om natten og får her en rigtig lang søvn. Det vil sige at han naturligt om dagen vil sove kortere lure og det er helt okay - det er han nødt til for at få sit mælkebehov dækket. Når han springer maden over om natten, så må han indtage det om dagen.
Derfor bliver du naturligvis også frustreret, hvis han så ikke spiser særlig meget om dagen, men du må her se på hvordan han trives. Tager han på som han skal, smiler han og har han overskud til at du pludrer med ham og tumler lidt med ham, fungerer hans mave, har han afføring en gang i døgnet og tisser han 5-6 gange dagligt? Det er altsammen tegn på at han har det godt.
Normalt laver jeg ikke dagsplaner for så lille et barn, for de er meget selvregulerende og de skal de have lov til at være. Jeg tænker dog om det måske kunne hjælpe dig at putte ham lidt senere om formiddagen, så han der er vågen et par timer før du putter ham igen og på den måde få rykket lidt på hans lure. Du kan evt. give ham et bad om formiddagen og så putte ham efterfølgende.
Her er et forslag i forhold til de tider du har sendt omkring en dag:
Tidlig morgen 05.30: Flaske med mme
Morgen 7-7.30: Puttes til morgenlur, sover 1½ time
Formiddag 9.30: Flaske med mme, giv ham evt. ½ portion og så giver du ham et bad i badekar. Efter badet tilbydes han ½ portion og på den måde får han en god mængde mælk her.
Puttes først til lur igen omkring 11.30-12 hvor han så kan tage en lur på et par timer. Hvis han har spist rigtig godt af flasken til formiddagsmåltider, så behøver han måske ikke mælk inden lur - ellers kan det være at han har behov for lidt ekstra, inden han skal sove middagslur, sover så en lur på måske 2½ time
Eftermiddag 14.30-15: Flaske
Sen eftermiddag 16.30-17: Har evt. behov for at få en lille flaske ekstra og sover så her sin 3 lur. sover måske fra 17-18.
Aften er vågen, pludrer med far der er kommet hjem, leger, hygger sig osv.
Tilbydes flaske efter behov og puttes så til natten mellem 20.30-21 ligesom nu. Sover altså indtil næste morgen tidlig. Det vil sige ca 10 timer om natten og 5 timer om dagen - helt passende i forhold til hans alder...
Du kan overveje om du ikke vil tilbyde ham en flaske sen aften kl. 23-24, så du på den måde får fyldt ham ekstra op. Det er mange timer uden mad med den alder han har og hvis du kan få ham til at tage et måltid her, så vil det måske give dig lidt mere ro om dagen ...
Jeg håber ikke at denne plan virker uoverskuelig, jeg håber at det vil hjælpe dig lidt videre:o)
Det er vigtigt at du ved at spædbørn og småbørn har lidt forskellige måder at vise tegn på træthed og tegn på lyst til at pludre og de små signaler lærer man stille og roligt hen af vejen. Det er meget vigtigt at du kender til disse signaler fordi selvom din dreng gaber, så er det ikke altid at han skal puttes, det kan også være at han keder sig, har brug for kontakt, afledning eller lignende ...
Man taler om bevidsthedsstadier:
Stille årvågenhed: Er der hvor jeres dreng ligger og kigger. Ganske stille studerer omgivelserne, lyspletten på væggen, dit ansigt og dine bevægelser. Han ligger helt stille, følger med øjnene men uden at dreje sit hoved.
Aktiv årvågenhed: Bevæger sig lidt mere, han kigger mere aktivt rundt, kommer med små lyde, knirker lidt, vægrer sig måske lidt mod kontakt, begynder at virke lidt søgende, sulten eller har behov for hjælp til at koble lidt fra, vender blikket væk og fortæller at han har brug for lidt ro. Det er ikke det samme som at han har behov for at sove.
Gråd: Han begynder at græde, han har været aktiv, er ved at blive træt, er irritabel eller begynder at mærke at han nu er ved at være sulten. Måske vil han gerne løftes lidt op, har brug for hjælp til at skifte stilling, få en ny ble, måske behov for bare at ligge lidt for sig selv og lade alle de indtryk han har fået bundfælle sig. (Se også min artikel "når det lille barn græder" i min artikelsamling).
Døsig: Når han er træt og har brug for at blive puttet. Døsighed kan dog også være lige når han er ved at vågne lidt op fra en lur. Han bevæger sig, øjnene holder op med at fokusere, virker lidt matte, han rynker panden, smiler måske lidt, spidser munden, smasker, øjenlågene er ved at falde i og han ruller med øjnene. Det er i denne periode at han skal puttes eller gerne lige lidt før. Ved at putte ham på dette tidspunkt, så giver du ham mulighed for at få en længere sammenhængende søvn. Hvis han vågner på denne måde er det altså ikke nødvendigvis sammenhængende med at han skal sove igen og ikke har fået sovet nok.
Når han sover så skifter hans søvn mellem to faser, han sover dybt og afslappet og han drømmer og er mere uroligt sovende, det vil jeg ikke komme videre ind på her. Det du skal være opmærksom på er altså, hvornår jeres dreng virker parat til kontakt - her skal I pludre med ham, lade ham studere jeres ansigter, jeres bevægelser, lytte til jeres lyde og forsøge at efterligne jer og se efter hvornår han har behov for at ligge for sig selv eller behov for at blive puttet.
Og mit forslag er altså at du forsøger at aflede ham lidt, holde ham lidt igang og prøver at putte ham, når han har været vågen i 1½-2 timer og ikke allerede putter ham efter kun 30 minutter eller lidt mere.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske