Brev:
Opdragelse og madvaner
19. maj 2008
Alder:
19 mdr.
Opdragelse og madvaner
Hej Helen,
Lang tid siden jeg sidst har skrevet, men nu synes jeg en del spørgsmål trænger sig på.
Vores søn er efterhånden snart 19 måneder og er en velfungerende, glad, social og helt fantastisk lille dreng! Han er næsten aldrig syg (7-9-13) og han har det bare så godt i vuggestuen og løber pædagogerne i armene.
Dog kunne vi godt bruge lidt hjælp/værktøjer til følgende:
1. Han er i leg begyndt at slå, hvilket er til stor gene. Forleden legede han med far efter aftensmaden og de hyggede. Pludselig, som lyn fra en klar himmel, banker han en legetøjsbil i hovedet på far, så det bløder! Hvorfor gør han det? I vuggestuen er der ingen problemer overhovedet og han hverken slår eller bider nogen.
Vi har prøvet alt, lige fra at være yderst pædagogiske til at blive sure (lidt højere stemmeføring og sur-ansigt), men lige meget hvad, så griner han bare?
Han er så småt begyndt at forstå, at han skal "ae" og gør det også lige efter han har slået, men hvordan skal vi opdragelsesmæssigt gøre?
2. Når vi alle sammen sidder ved bordet til aften og spiser er det hyggeligt de første 10 min. Når han ikke vil spise mere, så bliver tallerken og mad smidt på gulvet....hvorfor?
Vi bruger meget tid på at fortælle at han skal sige tak for mad og vi prøver så vidt det er muligt, at fjerne tallerken INDEN det sker, men ikke altid når vi det.
Hvordan skal vi tackle denne situation?
Håber du kan give lidt råd og guide til ovenstående.
Hilsen
Sara