Svar: Putning og manglende rytme
19. maj 2008
Alder:
3 mdr.
Kære Inger Marie
Netop i 3-4 måneders alderen er der rigtigt mange børn som ikke sover særligt længe af gangen. De sover derimod ofte 3-4 lure i løbet af dagen og den sidste lur ligger ofte så sent, at de går sent i seng. Det er derfor ikke unormalt at børn i denne alder har en vågenhedsperiode om aftenen og måske først går i seng kl. 21-22 samtidig med at de sover korte lure dagen igennem.
Det plejer at hjælpe, når man kan begynde med lidt skemad, fordi der er noget fornuftigt i at tilbyde skemad til faste tider, så barnet stille og roligt lærer at der er morgenmad, frokost og aftensmad og på den måde får en rytme, som passer til familiens rytme. På den måde vil det også blive mere og mere overskueligt at finde faste tidspunkter for søvnen.
Man kan godt blive så forhippet på at barnet skal sove, at man simpelthen kommer til at forsøge alt for meget og alt for tit. Her kan det hjælpe at have lidt faste tider at holde sig til og når hun nu bliver 4 måneder og du kan begynde med lidt grød en gang, dagligt, så synes jeg du skal forsøge det. Det er dog vigtigt at du starter op i det små da hun ikke er ældre. Hun skal fortsat ammes rigtig meget og har hun behov for yderligere, så er det fint med lidt vælling - eller du kan supplere med lidt modermælkserstatning.
Fordelen ved at tilbyde hende flaske kan være at hun kan få flasken der hvor du gerne vil have hende til at sove. Så behøver hun ikke blive flyttet men kan sove videre, når hun er faldet i søvn. Du kan derfor overveje om du om dagen vil starte med at amme hende og når hun så skal puttes, så supplere med en flaske imens hun ligger i f.eks. sin barnevogn.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Amning og sover videre, nogle børn er også vågne kortvarigt og sover så igen. Det er som om at de powernapper lidt om morgenen.
Morgen 7.30: Ammes evt. igen og vågner, dagen begynder. Mange børn har brug for denne ekstra morgenamning i den alder.
Formiddag 10: Ammes og puttes til formiddagslur, hvis hun har fået den ekstra amning som beskrevet, og da du sandsynligvis har mest mælk om formiddagen, så vil hun sandsynligvis godt kunne blive puttet til lur her uden yderligere mælk
Frokost 12: Du kan efter 4 måneders alderen forsøge med lidt grød af ris, majs, hirse, boghvede, og i takt med at hun kan finde ud af teknikken, variere en lille smule og tilsætte lidt forskellig frugtmos. Vand af kop.
Puttes til middagslur ca 13.30. Ammes først og kan så herefter tilbydes en flaske, hvis du skønner at det vil hjælpe hende.
Eftermiddag 16.30-17: Ammes igen
Tager herefter sin 3 lur og sover måske mellem 17-18 - nogle gange lidt senere.
Alt efter hvor sent og hvor længe denne lur er, så spiller den ind på tidspunktet for putning om aftenen. Som sagt er mange børn i denne alder vågne om aftenen og det er helt okay. Far kan lege med hende, du kan amme efter behov og så putte hende, når hun virker parat. Det kan være alt mellem kl. 20-22 ...
Tilbydes bryst og/eller flaske når hun skal puttes og alt efter tidspunkt af dette måltid vil det være relevant at hun spiser igen mellem kl. 24-01. Mange børn vil også have behov for amning midt nat ca 03 ...
Når hun vågner efter ½ times tid, så skyldes det sandsynligvis at hun der skifter søvnfase. Det kan derfor være en god idé at trille en lang tur med hende, så du holder hende sovende og på den måde hjælper hende med at få en rytme, med i hvert fald en længere varende lur. Du kan også stå lidt på spring, vugge vognen lidt osv. og se om du kan få hende videre i søvnen og kan du ikke det, så tage det roligt.
Lad være med at spekulere i hvor meget eller hvor lidt hun sover, prøv at holde fast i 3 lure dagligt, og sover hun så meget lidt en dag, så må det være sådan. Du må tro på at hun så regulerer det ind på et andet tidspunkt...
Du skal naturligvis sikre dig at hun får mælk nok i løbet af dagen, så hun ikke behøver søge det så hyppigt om natten. Og med hensyn til skemad, så er det som sagt vigtigt at gå langsomt frem - starte med 4-5 tsk fulde og øge langsomt over flere dage. Hendes mave skal kunne følg med og hun skal fortsat have ligeså meget mælk som hidtil ved siden af.
Når du putter hende, så kan du som sagt forsøge med flasken i barnevognen. Du kan også prøve at lade hende ligge lidt skråt, så hun kan kigge ud og så først putte hende rigtigt, når hun viser tegn til at være parat ...
Jeg håber planen for dagen vil hjælpe dig lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske