Svar: Skemad, hvor skal 2. måltid ligge?
19. maj 2008
Alder:
3 mdr.
Kære Gitte
Det lyder godt nok som en sulten dreng og det er utroligt at hans lille mave kan klare alt den mad uden problemer - men dejligt for jer:o)
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen 6-7: Flaske med mme og sover videre indtil dagen begynder. Nogle børn står også tidligt op og tager så en morgenlur f.eks. kl. 7.30-8 og det er helt okay.
Formiddag 9-9.30: Tilbydes lidt grød af ris, majs, hirse, boghvede, Evt. variere med lidt kogt frugtmos, kogt vand af kop
Tilbydes flaske med mme og puttes til formiddagslur ca kl 10
Frokost er han for lille til og at tilbyde skemad her, tænker jeg kommer til at ligge lidt for tæt på at han også spiser skemad kl. 16.30 ...
Derfor flaske og puttes til middagslur ca kl. 13.30-14
Sen eftermiddag 16.30-17: Grød af ris, majs, hirse, evt. med lidt frugtmos, kogt vand af kop
Puttes til natten ca kl. kl 19 med en flaske mme.
Nat kl 03 flaske med mme.
Det er acceptabelt men dog lidt i underkanten med 700ml mme i døgnet og du skal være meget opmærksom på om det er skemaden, der tager pladsen og lysten væk fra mælken. Det kan derfor være en fordel at du tilbyder 1/2 til 3/4 dl skemad 2 gange dagligt og ikke mere, ej heller selvom han gør tegn til at kunne spise mere. Han er i følge retningslinjerne faktisk for lille til at få skemad og mælken skal være hans hovedindtag mange måneder endnu. Hvis du holder mængden af skemad nede, så giver det fortsat plads til mælk efterfølgende og det vil være positivt for hans mave.
Det kan også blive nødvendigt at tilbyde ham ekstra flaske i stedet for skemad, eller gå ind og tilbyde ekstra flaske sen aften, så han ikke sover så mange timer uden at få mælk.
Hans søvn vil sandsynligvis ændre sig i takt med at han bliver ældre. Du skal regne med at han lige nu har behov for at sove 5-6 timer i løbet af dagen - ofte fordel på 3-4 lure og om natten vil han sove 10-11 timer - sammenlagt har han behov for at sove ca 15 timer i døgnet. Det betyder at hvis han normalt sover op mod 12 timer om natten fra f.eks. 19.30-7.30, ja så vil han naturligvis kun sove måske 3-3½ time om dagen ...
Det lyder også helt passende at han kun kan vær vågen et par timer af gangen og så har behov for at blive puttet igen.
Du skal altså se på hvor meget han reelt sover og det lyder jo umiddelbart som om at han tager sit lange søvnstræk om natten - så er det helt fint og okay at han om dagen powernapper lidt mere, hvis bare han i øvrigt bliver dækket ind. Det er frustrerende for jer begge, hvis du kæmper for at holde ham sovende i 1½ time eller mere og han reelt kun har brug for at sove den ene time ...:o) Så når han vågner, så tag ham op og så put ham igen, når han atter viser behov for det.
At han gerne vil være på arm hører også alderen til, han fornemmer mere og mere tydeligt om han er hjemme eller ude, om han er i favn hos mor eller en fremmed og han bliver mere og mere bevidst om dette.
Du kan prøve at lægge ham i nærheden, pludre lidt med ham osv. så han kan se og høre dig og se om det vil hjælpe. En sutteklud ved ansigtet der dufter lidt af dig, kan også være en god idé.
Et spejl så han kan se sig selv er også interessant og kan motivere til at kigge lidt længere og mere intenst og på den måde blive aktiveret lidt. Det kan både være et lille spejl der hænger foran ham i aktivitetsstativet eller endnu bedre, et spejl der kan stå foran ham, som han kan kigge i, når han skal øve sig i at ligge på maven...
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske