Brev:
Hovedomkreds i forhold til vægt - vægt for lav
19. maj 2008
Alder:
12 mdr.
Hovedomkreds i forhold til vægt - vægt for lav
Hej
Ved Patricks 1 års undersøgelse viste det sig at hans hovedomfang er for stort i forhold til hans vægt - 48 cm > 9120 g - og det passede ikke med lægens tabel/skema, så nu skal vi til kontrol om en måned.
Vægtmæssigt er Patrick sprunget 2 kurver ned, men højdemæssigt og hovedomfang følger han kurverne fint. Grunden til vægtnedgangen er at han havde 2 lidt slemme maveinfektioner med en måneds mellemrum, da han var henholdsvis 8 og 9 mdr. - og i samme omgang begyndte han at kravle og gå...
Jeg synes det er fint, at lægen gerne vil se os til en kontrol, men synes egentlig også det begynder at blive lidt hysterisk. Jeg har siden Patrick var 8 mdr. gået til kontrol hos sundhedsplejerskerne, for at følge vægten - og der har intet været. Patrick udvikler sig lige efter bogen, og er på nogen områder foran, så egentlig ser jeg ingen grund til bekymring...
Eller er der?
Jeg begynder jo at komme i tvivl, når lægen gerne vil se os til kontrol igen, selvom han følger kurverne i Barnets Bog.
Aftalen med sundhedsplejersken er at han fortsætter med sødmælk til han er 1½ år, og ikke spare på fedtstof. Samtidig skal han have 3 store hovedmåltider (morgen, frokost og aften) og 3-4 mellemmåltider (formiddag, efter middagslur, eftermiddag, og evt. inden aftensmad). Pt. får han varm mad både i vuggestue og hjemme, og de giver ham sødmælk.
Han spiser det vi spiser, og med god appetit. Han sover ca. 11 timer om natten, og 2 timer til middag - lige efter bogen... Han går, kravler og klatrer!, har sagt de første ord, og bruger babytegn. Han er nysgerrig og undersøgende, glad og tilfreds.
Det der bekymre mig mest, er at vi kan risikere at ende med et overvægtigt barn, fordi lægen og sundhedsplejersken mest går op i om Patrick følger gennemsnittet og kurverne, i stedet for at kigge på om han trives og udvikler sig alderssvarende... for hvis han altid vil være bagud vægtmæssig, vil vi jo få tuet ørene fulde med at han skal have flere kalorier. Ved ikke om du kan følge mig i mit dilemma og bekymring i den retning...?
Hilsen Gitte