Svar: Hovedomkreds i forhold til vægt - vægt for lav
19. maj 2008
Alder:
12 mdr.
Kære Gitte
Nu kan jeg jo ikke se din lille dreng, men ud fra den beskrivelse du giver, så lyder han til at trives rigtig godt. Han er fyldt med energi, gå på mod, udforsker verden og udfordrer sig selv på alle måder - der er rigtig godt gang i ham.
Du har også en fin forklaring på hvorfor hans vægt har stået stille - han har været ramt at en maveinfektion og sådan er det. Du er opmærksom på at give ham ekstra fedtstof og det er rigtig fint at han tilbydes sødmælk. Det er også godt at huske smør på brødet osv. og derudover skal du tænke på at han skal have protein. Det findes især i kød og indmad, men også i æg og i forskellige kornprodukter.
Det er helt relevant at du medtænker risikoen for overvægt, hvis man hele tiden energiberiger maden uden at der er grund til det. Men du skal netop medtænke at han lige nu er i en periode, hvor han har behov for noget ekstra. Han bruger enormt meget energi og han er slet ikke i stand til at spise de mængder han egentlig har behov for, for at være dækket ind kaloriemæssigt. Derfor er han nødt til at få lidt ekstra kalorier tilført.
Man skal naturligvis gøre det sundt. Det er ikke et spørgsmål om at han skal have kager, drikke saft og cacaomælk. Det er meget vigtigt at han fra han er ganske lille lærer sunde madvaner og spiser sufficient. Det er de dårlige madvaner med usund fedt og meget sukker, der på sigt giver overvægt.
Og så skal du naturligvis holde øje med, hvornår han begynder at tage på i vægt igen. Når han gør det og du fornemmer at det hele går som det skal, så begynder du at udskifte sødmælken med letmælksprodukter osv.
og jeg tør godt love dig at lægen og sundhedsplejersken ikke kigger på gennemsnit og kurver - det vi holder øje med er om barnet følger sin egen kurve. Så gør det faktisk ikke spor at han hører til de slanke, hvis bare han holder sin kurve. Men hvis han er meget slank og så taber sig yderligere, så skal man naturligvis være opmærksom præcis som I er.
Med hensyn til hans hovedomfang, så er det fint at lægen tjekker dette en ekstra gang. Der er altid en risiko for målefejl, når man måler hovedomfang og derudover er man nødt til at have flere målinger for at afgøre om der er en ændring eller ej. Se det derfor som noget positivt, at I skal til en ekstra kontrol.
Jeg håber du hermed er beroliget lidt og hjulpet lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske