Brev:
Opdragelse, når børn ikke spiser grøntsager
19. maj 2008
Alder:
20 mdr.
Opdragelse, når børn ikke spiser grøntsager
Hej Helen
Vores søn på 20 mdr. har i lang tid (6-8 mdr.) ikke villet spise samme aftensmad som vi andre (mor, far, storesøster). Han får altid serveret en portion, men vil i 95% af tilfældene ikke røre det, og så får han rugbrød i stedet. Vi har valgt dette, for at han ikke skal gå sulten i seng, og har egtl. begge haft det ok med det, selv om jeg synes, at han får alt for få grøntsager (= næsten aldrig). Farens holdning er: Det skal nok komme, bare rolig mor :-)
I de tilfælde hvor han har spist aftensmaden, har det været ris med kødsovs (med skjulte grøntsager), men storesøster har nægtet at spise kødsovs og er ofte afvisende over for ris - og da hun i 2-3 måneder havde store problemer med maven, fordi hun holdt sin afføring tilbage med deraf følgende mindre madindtag, har vi prioriteret lidt højere, at hun kunne lide maden, så hun fik spist noget for at holde maven i gang. Med hjælp fra Medilax/Actilax og børnelæge er dette problem dog ved at være så lille, at hun spiser ganske normalt og varieret og er lige så lidt/meget kræsen som andre 4-årige.
Sønnike er heldigvis ved at vise lidt interesse for anden mad end rugbrød. Han spiser ris, og har smagt på ovnkartofler. Kød spiser han også. Pasta rører han overhovedet ikke, lige som grøntsager heller ikke har nogen interesse. Dog lykkedes det en dag med gulerødder. Vi kørte i bil (2 timer), og jeg havde skåret gulerødder i stave. Da han så, at storesøster spiste, ville han også have nogle, og han spiste en pæn portion. Men ellers rører han ikke grøntsager. Heller ikke selv om vi spiser snack/eftermiddagsmad i haven el. laver lidt sjov ud af det, dvs. forsøger at lege det i munden på ham. Kommer det ved en "fejl" i munden, spytter han det ud igen - drengen har tilsyneladende meget fine smagssanser!
Hans kost er bortset fra grøntsagerne ganske varieret: Rugbrød med forskelligt pålæg (både fisk og kød), frugt, havregryn/-grød, tykmælk, brød, ris og kød og af og til fisk. Han får mælk og vand at drikke. Han spiser ganske godt, er normalvægtig og vokser vist som han skal. Søvn får han nok af og er frisk og veltilpas til daglig.
Så mine spørgsmål er: Hvordan får vi grøntsagerne i ham og hvordan får vi ham til efterhånden at spise nogenlunde samme aftensmad som vi andre spiser?
Vi har overvejet at lave mad (fx. kødsovs) kun til ham (og evt. mig, så han ser en anden spise det), så vi så småt kommer i gang. Men det er sin sag at kokkerere kun til ham flere dage om ugen ved siden af den anden aftensmad.
Desuden har vi overvejet at indføre en "livretdag". Dvs. at børnene får deres livret én dag om ugen el. får lov at vælge, og at vi andre skal spise det samme el. i det mindste smage. Så storesøster må vænne sig til, at der også er kødsovs engang imellem. Desuden serverer vi oftest agurk, tomater, peberfrugt som snack til aftensmaden, så der vil altid være lidt til hende, selv om hun fx. ikke vil spise kødsovs, og hun må naturligvis også få rugbrød, hvis hun ikke kan lide maden.
Har du forslag til en fremgangsmåde, og hvad synes du om vores forslag?
Med venlig hilsen
Charlotte