Svar: Opdragelse, når børn ikke spiser grøntsager
19. maj 2008
Alder:
20 mdr.
Kære Charlotte
Det er nogle rigtigt gode tanker I har gjort jer og jeg synes at en livret-dag lyder som en rigtig god idé.
Du fortæller om en dreng som trives, vokser som han skal, generelt spiser varieret og indtager mad fra alle fødevaregrupper - selv gulerødder kan han faktisk spise, hvis det interesserer ham ...:o) Der er således noget rigtigt i at far siger "det skal nok komme" og jeg tænker det er meget vigtigt at I ikke presser ham unødigt eller giver maden for meget opmærksomhed.
Det er fint med rugbrød om aftenen, fordi han så får noget og kold mad kan i princippet være ligeså næringsrigt som varm mad. Jeg synes ikke at du skal begynde at lave specielle retter til dig og han, så er det bedre at variere i ugens løb så I alle sammen spise det samme og nogle dage får I så noget som nogen bedre kan lide end andre og sådan må det være.
Jeg tænker også at hvis du giver ham rugbrød, så giv ham det sammen med maden, altså ved siden af. Så han som udgangspunkt får sit brød og dermed noget at spise, men så kan der godt blive lagt lidt af jeres mad på tallerkenen også. Det er ikke sikker at han spiser det, men er han i gang med brøddet, så sker det nogle gange at der også glider lidt af det andet ned.
Ofte hjælper det også, men det er især til de større børn, at give dem rugbrød uden at stille spørgsmålstegn ved om de vil have det eller ej. Det er simpelthen det de får. Der plejer ikke at gå ret lang tid før barnet så begynder at interessere sig lidt for hvad der ellers er på bordet og spørger hvad det er og måske selv giver udtryk for gerne at ville smage. Det er jo en god start på at spise lidt af det andre i familien spiser.
Jeg synes som sagt at livret-dagen er en god løsning og det er fint med rugbrød (naturligvis ikke højt belagt, - det skal ikke være mere lækkert end aftensmaden:o)) ved siden af eller som alternativ, hvis de ikke spiser den varme mad.
Håber mine tanker kan bruges lidt videre og husk at grøntsagsmos også kan bruges som smørbart pålæg, hvis det er krydret, vil nogle børn faktisk gerne spise det ...
Fortsat held og lykke med dem begge.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske