Svar: Vågner tidligt og er pylrede
19. maj 2008
Alder:
21 mdr.
Kære Helle
Der findes lærker og der findes ugler. Ugler er de børn (eller voksne) som får masser af energi om aftenen, aftentid er faktisk deres bedste tid, det er her de er årvågne, tænker klart, leger godt eller studerer effektivt. Morgenerne er tilgengæld problematiske, selv efter en god nats søvn er det som at skulle kravle ud af et dybt hul.
For lærkerne er det lige modsat. Om aftenen føler de en kamp for at være oppe, de har svært ved at aktivere sig, gå i dybden med nogen ting. Men om morgenen er de friske, det er vigtigt at komme op og komme igang, de får ting fra hånden, morgenerne er deres bedste tid.
Det er selvfølgelig ikke alle som falder ind i disse kategorier, men nogen gør især og jeg tænker at det jo godt kunne tænkes at I har fået én om ikke to små lærker ... Det lyder nemlig som om at pigerne har det fint med at komme i seng om aftenen, de sover godt om natten, men de vågner tidligt - om morgenen kl. 05 er di (især den ene) vågen og i vigør - altså i og for sig helt okay og helt normalt, men svært fordi I forældre nok ikke har det sådan...
Når børn vågner meget tidligt om morgenen og man ønsker at ændre på dette, så er der flere ting som spiller ind. Man kan ikke bare f.eks. flytte tidspunktet for sengetid om aftenen - at putte barnet en time senere ændrer ikke på de biologiske ur - barnet vil fortsat vågne til samme tid om morgenen.
Derfor er vil man ofte se at barnet vågner tidligt, selvom barnet kommer senere og senere i seng... Hele dagen kræver således små ændringer, for at det på sigt vil kunne mærkes om morgenen.
Det er fornuftigt at overveje, hvorvidt I tilbyder jeres datter mad tidlig morgen, når hun vågner? Hvis I giver hende mad, så kan hun måske vågne på det tidspunkt, fordi hun simpelthen er sulten eller tørstig. Det vil sige at hendes biologiske ur er indstillet efter at skulle have mad tidlig morgen og så vågner hun fordi han trænger til dette. Med den alder hun har, så kan det måske hjælpe at stille lidt mad og vand frem til hende. Det hjælper faktisk nogle gange at barnet kan tage noget at drikke og f.eks. lidt brød - på den måde kan I være heldige at få lidt ekstra søvn. Det bliver naturligvis lettere i takt med at hun bliver ældre, men en drypfri kop i sengen kunne måske godt være en idé ...
Ellers er det vigtigt at se på hele dagens rytme, både tidspunkter for spise, leg og søvn og forsøge at flytte det hele med 15 minutters interval dag for dag. Det er det, som på sigt vil kunne give en ændring om morgenen.
Samtidig skal I også se på hvordan og hvor meget pigerne sover i alt. Hvis de tager en rigtig lang middagslur, så vil de naturligvis sove en kortere nattesøvn og når de vågner om morgenen, så er det et udtryk for at de er udhvilet der.
Med hensyn til deres behov for din kontakt, når I er alene, så tænker jeg at det er meget naturligt. Sidst på dagen er alle trætte efter en lang dag, du har en masse praktisk der skal lave, maden skal gøres klar osv. og tid til at tage dig 100% af dem har du naturligvis ikke. Det kan de godt mærke og det gør at de pylrer mere. Derfor er det rigtig godt, hvis du kan inddrage dem lidt i det du laver, præcis som du skriver, sætte dem på køkkenbordet eller i deres højestol, give dem noget at lave - det kan være at putte majs fra dåsen op i salatskålen, det samme med agurkerne osv. som du måske står og skærer ud.
Det vil også være rigtig godt at du får dem til at hjælpe med at dække bord. Find tingene frem og lad dem bære det hele fra skabet og hen til bordet, hvor det skal bruges. Jo mere du kan inddrage dem, jo bedre vil det sandsynligvis gå. Jo mere de føler sig overset, jo mere pylrede vil de blive.
Jeg håber du hermed er hjulpet lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske