Svar: Skal jeg give mme i stedet for brystmælk og sove igennem om natten
19. maj 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Iben
Det vil normalt være passende med 4 amninger dagligt i 7 måneders alderen, først mellem 8-9 måneder nedsættes til 3 amninger dagligt og først efter 10 måneder nedsættes til 2.
Det er meget vigtigt at din dreng får mere modermælk end komælk og komælksprodukter og først fra 9 måneders alderen anbefales det at give mere komælk ... Stadig har barnet dog behov for modermælk og ammer man ikke tilstrækkeligt, så skal barnet tilbydes modermælkserstatning.
En lille vigtig ting - ymer bør ikke gives til børn under 12 måneder på grund af det høje proteinindhold. Det samme gælder ylette og kvark. Du kan i stedet give tykmælk eller A38 med 3,5% fedt (lavet på sødmælk).
Hvis du kan bibeholde de 3 amninger og så supplere med lidt mme af en kop, så vil det være rigtig godt. Derudover tænker jeg at din dreng skal have mere grøntsag end han får - det er vigtigt at han kun får grød 2 gange dagligt, resten af hans måltider bør være mos.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes
Morgen 08: Havregrød lavet med mme og vand eller mme af kop
Formiddag 9.30: ½ banan eller anden frugt, mos eller frisk frugt i hånden, brødskorper eller lignende at sidde med. Vand af kop
Puttes til formiddagslur ca kl. 10
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være rester fra aftensmaden, det kan også være middagsret på glas du køber. Ved siden af ristede rugbrødsbjælker, agurkestænger og lignende i hånden, vand af kop
Puttes til middagslur - kan evt. tilbydes mme af kop inden lur.
Eftermiddag 15: Øllebrød eller flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop
Aften 17.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk og mere og mere udgangspunkt i jeres mad. Det vil sige ris med sovs, f.eks. boller i karry, indmaden af en frikadelle (kød eller fiskedelle) moset i grøntsagerne osv. Tilbydes kogte blomkål og broccolihoveder, kartoffelbåde og lignende i hånden, Vand af kop
Puttes til natten med amning mellem 19-20
Sen aften/nat 24-01: Ammes.
Nogle gange kan det være en idé at tilbyde ham brystet inden du selv går i seng og lade ham amme mere eller mindre i søvne, på den måde kan du måske undgå at blive vækket kl. 01-02 ... Det er bestemt et forsøg værd.
Hvor længe han skal ammes bestemmer han jo et eller andet sted selv, det er fint at lade ham spise, det han vil. Nogle børn har brug for begge bryster på dette tidspunkt, andre dier kortvarigt og kan alligevel sove igennem på det ...
Jeg håber ovenstående giver dig lidt idéer til hvordan du kommer videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske