Svar: Godt i gang med mad
20. maj 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Dorte
Det lyder som om at det går stille og roligt den rigtige vej hos jer og det lyder fint at du begynder med skemad to gange dagligt.
Når jeg laver dagsplaner, så foreslår jeg ofte grød til frokost og grøntsagsmos til aften. Det gør jeg fordi barnet ofte omkring frokost tid er klar til lidt anden mad, har fået sin formiddagslur og er vågen og energisk, opmærksom. Samtidig er det så en god idé at tilbyde grøntsagsmos om aftenen med den alder din datter har, fordi det for det første giver hende andre vitaminer, mineraler osv. end grøden gør. Hun får andre smagsoplevelser og samtidig kan mosen tage udgangspunkt i de grøntsager I andre spiser.
Det vil således være fint at lave mos af gulerod, kartoffel, blomkål og broccoli og lignende lidt milde grøntsager her i begyndelsen og så kan du fra 6 måneders alderen variere meget mere. Det er fint at blende grøntsagerne med lidt af kogevandet, mme og husk så også fedtstof.
Du kan også variere hendes smagsoplevelser til frokost, så hun får forskellige typer grød. Du kan give hende risgrød, majsgrød, hirsegrød og boghvedegrød. Du kan variere yderligere ved at tilsætte lidt forskellig frugtmos eller mos af bær. Så længe hun er under 6 måneder skal du være varsom med frisk frugt og bær - gør det i begyndelsen at du vælger kogt mos. Du kan lave det selv eller købe det på glas.
Banan kan være lidt forstoppende, så det ville jeg umiddelbart vente lidt med. Det kan også svære svært for hende at styre inde i munden og hun kan let få et galt i halsen ... Brødskorper indeholder gluten og bør derfor ikke gives før hun er 6 måneder gammel. Herefter kan tilbuddet af glutenholdige fødevarer stige gradvist.
Du må dog gerne give hende f.eks. en gulerod i hånden, det kan være rart for hende at gumle lidt på den:o)
Det er fint at bibeholde vællingen til natten, da hun trives med den.
Med hensyn til at sidde i høj stol, så må hun gerne sidde i den imens du giver hende skemad, hvis hun sidder med rank ryg. Hvis hun runder i ryggen, så er det vigtigt at hun fortsat sidder på dit skød, når hun skal have mad og så skal hun lægge så meget som muligt på maven, når hun er vågen. Det er i maveliggende stilling at hendes styrke i ryggen trænes. Men kan hun sidde i høj stol med rank ryg, så må hun som sagt gerne sidde der imens du giver hende skemad, derefter skal hun så ned på gulvet igen.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre
Formiddag 9.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grød med lidt frugtmos, vand af kop
Ammes og puttes til middagslur ca 13.30. Tidspunktet afhænger lidt af hvor længe hun har sovet formiddagslur og hvad tid hun er stået op fra den.
Eftermiddag 16-17: Ammes
Powernapper evt. ½ times tid
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop
Flaske med vælling og puttes til natten 19.30-20. Tidspunktet varierer efter om hun har powernappet om eftermiddagen/tidlig aften eller har sprunget dette over
Sen aften 23-24: Ammes
Nat 24-06: Evt ammes, kan dog måske godt helt undvære mælk i dette tidsrum.
Jeg håber ovenstående giver dig en idé om hvordan du kommer videre:o) Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske