Svar: Er min pige på 4 mdr. for tyk?
20. maj 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Camilla
Det er rigtigt at man skal være opmærksom på at børn ikke overspiser når de får flaske og derfor bliver unødigt tykke. Der er nogle børn som har rigtig svært ved at mærke deres behov for mad - de har svært ved fornemmelsen - er jeg mæt eller er jeg sulten og vil derfor spise hele tiden/hver gang de får en flaske i munden. Det er meget let at spise af en flaske og derfor kan barnet let komme til at overspise.
Din datters indtag lyder dog rigtig fint, det er helt efter bogen at hun drikker mellem 800-1000ml dagligt og det er ikke for meget. Det er for meget, hvis børn kommer op på 1400-1500ml for ikke at føle sult, med det du fortæller er helt fint.
Hvis børn skal indtage meget store mængder mælk for at blive mætte, så kan det være en fordel at udskifte nogle af flaskerne med tilskudsblanding. Det vil ofte være type 2 eller vælling. Det kan mætte lidt mere og det anbefales at man, hvis man vælger at give dette, kun giver barnet 2 flasker tilskudsblanding dagligt i alderen 4-6 måneder, det ekstra indhold af vitaminer, jern osv. har barnet ernæringsmæssigt ikke behov for.
I løbet af dagen vil det således være rigtig fint at du tilbyder din datter Hipp 1 som hun trives med og om aftenen kan du overveje om en flaske hipp 2 eller en flaske vælling måske vil få hende til at sove lidt længere - jeg kan ikke love dig at der vil være forskel, det virker ikke på alle børn og i princippet kan vælling springes over...
I forhold til hvornår man skal starte med skemad, så kan det godt være et tegn at hun begynder at vågne hyppigere, både om natten og om dagen. Derudover skal hun være stærk motorisk, hun skal dreje hovedet bevidst og hun skal åbne munden, når du f.eks. nærmer dig med skeen med d-vitaminer. Hun skal følge med i og interessere sig for hvad du spiser og det skal være sådan at selvom du øger hendes indtag af mælk, så virker det som om at det ingen effekt har - hun virker stadig sulten.
Det er meget vigtigt at holde gang i hendes mave og det er ikke farligt at give hende laktulose. Mange forældre er bange for at barnet bliver afhængig af laktulose, men sådan er det ikke. Det er ikke et problem i forhold til det præparat. Mange børn får laktulose i lang tid, det vil sige flere måneder, netop fordi det er så vigtigt for barnets trivsel at maven fungerer.
Det kan være en god idé at bibeholde laktulose, når du starter op med skemad, så du ikke risikerer at grøden sætter sig som en prop. Samtidig er det vigtigt at du starter meget langsomt, kun tilbyder 4-5 skefulde dagligt og øger stille og roligt over 3-7 dage. Også selvom hun virker til at kunne spise mere, så skal du holde igen.
Ved siden af skemaden kan hun få vand af kop og ekstra væske kan også holde gang i maven. Stille og roligt i takt med at hun får mere og mere variation, begynder at spise skemad flere gange dagligt osv. så må du vurdere, hvorvidt du skal skære ned for laktulosen og regulere hendes mave via kosten.
I takt med at hun begynder med skemad og spiser større og større portioner, så vil hendes indtag af mælk gradvist nedsættes og hun vil ikke blive ved med at vokse med samme hast, som hun har gjort indtil nu.
Jeg håber at ovenstående giver dig lidt ro og hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke:o) Din datter lyder sund, dejlig og ligesom hun skal være ...
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske