Svar: Triller ikke mere
20. maj 2008
Alder:
6 mdr.
Kære bekymrede mor
Det er synd at I skulle opleve jeres dreng falde og det var godt at du fik lægen til at se på ham. Der er højst sandsynligt ikke sket noget med hans hoved, men husk at han nu er meget mobil og let kan flytte sig, falde ned og måske også falde ud af f.eks. barnevogn. Derfor aldrig ligge alene, med mindre han er på gulvet og husk også altid sele i barnevognen nu ...:o)
At han ikke triller tænker jeg hænger sammen med at han nu koncentrerer sig om noget andet. Det er meget normalt at børn i perioder udvikler en bestemt færdighed og når de ligesom kan det, så glemmer de det lidt fordi de så er igang med noget andet. Måske øver han sig rigtig meget i at pludre, bruge sine lyde, skriger højt eller brummer dybt og så er det mere interessant for ham end at trille. Trille kan han dog stadigvæk og skal nok gøre det igen.
Det er meget fornuftigt at I har sat gåvognen væk, da det vil forsinke hans motoriske udvikling at sidde i en sådan. Han har også bedst af at ligge på maven i løbet af dagen og når han spiser, kan han sidde i høj stol. Han kan også sidde i sin barnevogn, men ellers skal han så vidt muligt ikke sidde...
Med hensyn til om faldet har betydning, så tænker jeg at risikoen for dette er minimal. Hvis han har slået hovedet, så vil du kunne mærke det på ham, så vil han være anderledes, han vil have svært ved at koncentrere sig, vil sandsynligvis have hovedpine osv. og det lyder slet ikke til at være tilfældet hos jer. Hvis du oplevet noget af ovenstående, så skal du naturligvis søge læge med det samme.
Jeg håber du kan bruge mine tanker videre, rigtig meget held og lykke
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske