Svar: Vil hellere lege end sove
20. maj 2008
Alder:
12 mdr.
Kære Theas mor
Det er rigtig vigtigt at du skelner imellem, hvad Thea fortæller dig når du putter hende og lige nu lyder det som om at hun oplever at I skal lege, pjatte og underholde. Derfor er det helt rigtigt at du går og så må hun tumle omkring, lege med sin bamse osv. indtil hun finder ud af at hun skal sove.
Bliver hun ked af det og viser tegn på utryghed, så skal du naturligvis ikke gå fra hende, så er det godt at være der, holde hende i hånden osv. men hvis hun søger underholdning, så er du nødt til at gå.
Du kan så her komme tilbage med små intervaller 3-5 minutter, fortælle hende at hun skal lægge sig ned, at hun skal sove nu osv. Det kan være en fordel, hvis du holder dig i nærheden, evt. stryger tøj eller lignende, så hun kan se dig og du kan tale til hende, - der er nemlig noget vigtigt i at hun selv begynder at lægge sig ned og dermed forstå at det er det, du vil have hende til modsat du hele tiden lægger hende og hun rejser sig - så bliver det jo en leg i sig selv:o)
Derfor er det godt at være i nærheden og så bruge sproget: "Læg dig ned Thea, mor er lige her, du skal sove nu" og på den måde få hende til at forstå hvad du vil have hende til.
Derudover skal du naturligvis overveje, hvad tid du putter hende. Et godt billede er søvntoget - man skal springe på toget, når det kommer forbi. Hvis man kommer for sent til toget, så kan man ikke falde i søvn og så kan man ligeså godt stå op og vente til næste tog kommer. Hvis man kommer for tidligt, så kan man heller ikke sove, så bliver man urolig og det kan være utroligt stressende at ligge i sin seng "skal sove, skal sove" - når man ikke kan - det kender du også fra dig selv. Derfor er det utroligt vigtigt at finde det rigtige tidspunkt, når du putter hende - det skal være der, hvor søvntoget kører forbi.
Du kan overveje om det er ved at være tiden at du ændrer på søvnen om dagen, måske er hun ved at være parat til kun at sove en lur dagligt i stedet for to ...
Med hensyn til tænder, så skal de børstes og du skal bruge tandpasta svarende til hendes lillefingernegl. Den mængde flour der er i tandpasta er ikke skadelig og du behøver ikke købe speciel børnetandpasta til hende, du kan i princippet bruge din egen.
Det er naturligvis en fordel at få børstet tænder efter hun har fået mælk og ikke før. Hvad risikoen for huller er ved jeg desværre ikke - det må du tale med tandlægen om. Der er dog en grund til at man anbefaler at børn stopper med flasken omkring 1 års alderen og det handler bla. om at de ikke skal ligge med mælkesukker omkring tænderne om natten ...
Håber du hermed er hjulpet lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske