Svar: Hvordan kunne en dagsplan se ud for os?
21. maj 2008
Alder:
7 mdr.
Kære C
Det lyder som om at I har haft en hård start i jeres lille familie og jeg kan godt forstå at I synes det er frustrerende med et lille myr, der ikke rigtigt vil spise...
Min overordnede holdning er at det er bedre at hun spiser lidt og tit end at hun spiser få og store portioner. Det vil således være fint, hvis I kan få hende til at spise bare ½ dl. grød eller mos 4 x dagligt og så ved siden af kan supplere med 4 flasker. Det er vigtigere at tilbyde hende lidt, som hun så kan holde i sig og hvor I alle oplever at få en god oplevelse ud af det at spise, end at hun ender med at kaste op og afvise maden fuldstændig.
Hvis man sætter sig små mål, som man lykkes, så giver det meget mere ro til jer alle og ½ dl. grød eller mos 4 x daglig samt 4 flasker burde umiddelbart kunne lade sig gøre:o)
Du skriver at I på grund af allergi er blevet frarådet at give hende brød mv.... hvad handler det præcist om? Og hvem har frarådet det? Er det noget lægen, børneafdelingen eller andre har sagt? Hvis vi taler om gluten og glutenallergi, så er det sådan at det er en sygdom, - Cøliaki hedder det også. Det er sådan at hos personer med glutenallergi vil der være en nedsat funktion af tyndtarmens slimhinde, hvorfor barnet vil have svært ved at optage næringen fra kosten. Derfor skal man i denne situation give barnet en speciel diæt, som det skal have resten af sit liv.
Glutenallergi er arveligt og så har det også noget at sige, hvor tidligt man introducerer glutenholdige produkter for barnet. I rug og havre findes f.eks. ikke særlig meget gluten, horimod at det i hvede er højt. Derfor kan man roligt tilbyde barnet øllebrød og havregryn og man kan også tilbyde barnet rugbrød og f.eks. havregrynsboller, uden at være bekymret for at barnet får for meget gluten.
I forhold til jeres datters alder, så tænker jeg at det er meget vigtigt at udnytte hendes naturlige nysgerrighed og lyst til at putte i munden. Derfor er det oplagt at tilbyde hende så meget variation som muligt når man taler mad og det er oplagt at give hende brødskorper og lignende i hånden, så hun øver sig i at tygge og finder ud af at det egentligt er ret hyggeligt at smage og tygge, og at ting smager forskelligt.
Jeg tænker også at det er en rigtig god idé at give hende variation, så smagsoplevelserne gør hende interesseret. Hun lyder som en pige, der hurtigt kan blive træt af at få det samme dag ud og dag ind, og som måske vil sætte stor pris på at få lidt af den mad hun kan se og dufte at I spiser. Prøv derfor en gang imellem at lade udgangspunktet være den mad I andre får.
Jeg synes også I skal overveje at købe mad på glas til hende og gøre det med god samvittighed. Det er lidt lettere at tilbyde hende en lille portion, hvis det er fra et glas og samtidig er I sikre på at hun får en fuldstændig korrekt sammensat kost og næring, af det hun så spiser. Babymad på glas er lavet af fine og gode råvarer under stor kontrol, opskrifterne er sammensat ernæringsmæssigt korrekt og det må I meget gerne give hende. Det er heller ikke så frustrerende at hun afviser mad fra glas, som det kan være at hun afviser det man selv har stået og kokkereret i længere tid ...
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske med mme og sover lidt videre
Formiddag 9: ½ dl. grød, f.eks. havregrød eller øllebrød, gerne lidt frugtmos, enten sammen med grøden eller efterfølgende, vand af kop. Tilbydes også gerne lidt frisk frugt i hånden - det kan være appelsinbåd, kiwi, fersken, blomme eller melon.
Puttes evt. til formiddagslur med en flaske mme ca kl. 10
Frokost 12: ½ dl. grøntsagsmos med kød eller fisk. Det kan fint være fra glas og I skal give hende de retter som passer til børn på 6-7 måneder. Giv hende ristede rugbrødsbjælker i hånden, agurkestænger eller lignende, som hun selv kan sidde med.
Puttes til middagslur mellem 13-14 med en flaske mme og I må meget gerne trille en tur med barnevognen.
Eftermiddag 16: ½ dl. grød med frugtmos, vand af kop og tilbydes igen lidt frisk frugt i hånden, ligesom om formiddagen.
Aften 18: ½ dl grøntsagsmos med kød eller fisk, igen kan I vælge at tilbyde hende mad fra glas, men I må også meget gerne give hende mad som tager udgangspunkt i det I selv spiser. Det er vigtigt at hun får netop kød og fisk, giv hende også gerne lidt sovs på sin grøntsagsmos, brug indmaden af en frikadelle og giv hende kogte blomkål eller broccolibuketter i hånden eller måske en kartoffelbåd lavet i ovn. Vand af kop
Puttes til natten 19-20 med en flaske mme
Sen aften 23-24: Evt. flaske med mme, sover hun kan hun evt. tilbydes den i søvne inden I selv går i seng.
Nat 24-06: Så vidt muligt ikke mælk, men I sover. Det har I også alle brug for:o)
Som I kan se har jeg i denne plan givet mulighed for 5 flasker og har skrevet evt. ved et par stykker, så må I selv finde ud af hvordan dagen bedst kan hænge sammen for jer:o) 4 flasker kan være fint nok, det er som sagt bedre at hun holder det i sig hun får end at give hende så meget at det kommer op igen.
I planen går der også lidt tid imellem at hun tilbydes sin lille portion skemad og så tilbydes flaske. I kan se at der tilbydes grød 2 gange dagligt og mos 2 gange dagligt, samt noget til hendes hænder, så hun selv er lidt mere med og får sine smagsløg og mundmotorik stimuleret ...:o)
Jeg håber at det vil hjælpe jer lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske