Svar: Falde i søvn - hvordan?
21. maj 2008
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Din dreng er lige nu midt i separationsfasen og det betyder at han har brug for at se dig, for at vide at han ikke er forladt. Han har i øjeblikket rigtig meget behov for at vide at du er der og vil naturligt i kraft af sin alder være mere pylret og krævende i forhold til kontakt.
Jeg kan ikke ud af dit brev se om du ammer eller giver flaske men uanset om det er det ene eller det andet, så er det en rigtig god idé at lade mælk og fysisk kontakt og nærhed indgå i putningen og jeg synes det lyder fint at du lægger dig med ham på din seng, hvis det er sådan, det er nødt til at være i øjeblikket.
Jeg hører jo ikke til dem, der mener at børn bare skal have lov til at græde sig i søvn. Det er rigtigt at hvis man lader dem ligge og bruger den metode i flere dage, så hjælper det sikkert og barnet tier til sidst stille. Jeg vil dog vove at påstå at det ikke er fordi barnet nu er tryg og derfor roligt falder i søvn, - det handler i stedet om at barnet har givet op, det bliver jo ikke lyttet til og det er nødt til at tie stille for at passe på sig selv ...
Derfor synes jeg at det bedste du kan gøre er at give din dreng så meget fysisk kontakt og nærhed, som han har behov for og det er her alfa omega at han begynder at forbinde det at skulle sove med noget trygt og dejligt.
Det gør han ikke på nuværende tidspunkt, han er rædselsslagen når han skal i seng, græder næsten skriger ulykkeligt ligeså snart du lægger ham i sengen ... måske har han fået lov til at græde for meget, så han lige nu oplever sengen som noget ubehageligt eller? I hvert fald skal du nu arbejde på at hele putteritualet og det at ligge i sengen skal være trygt og rart.
Det er altid lettere at få børn til at falde i søvn uden bryst eller flaske i dagtimerne først. Her kan han blive puttet i sin barnevogn, trillet en tur eller lignende, men om aftenen skal han have lov til at få sin flaske eller brystet.
Jeres dreng har også en fysisk uro i kroppen, som gør at han får sig lagt i nogle stillinger han endnu ikke selv mestrer at komme væk fra. Både når han skal falde i søvn, men også i løbet af natten, bruger han sig selv fysisk og har svært ved at finde roen. Han har derfor brug for hjælp til at blive lagt rigtigt igen og atter blive puttet og komme videre i søvnfaserne.
Når børn vægrer sig mod at ligge ned, så skal man også altid medtænke om der kan være øreproblemer. Hvis han har været forkølet, så kan det godt sætte sig på ørerne. Det kan her hjælpe at lægge barnet lidt højere med hovedet, læg en lille pude eller lignende ind under madrassen i hovedenden, så han løftes lidt op.
I skal også medtænke hvorvidt han puttes til passende tid, om han skal puttes lidt tidligere end lidt senere end nu. I skal medtænke hvordan han sover i løbet af dagen, hvad han spiser osv. og I skal således være sikre på at han ikke er sulten, ikke er overtræt eller ikke træt nok, når I putter ham om aftenen.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Amning/flaske
Morgen 8: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9-9.30: Frugtmos, ½ bolle med smør, frisk frugt i hånden, vand af kop
Puttes til formiddagslur, sover 1 time
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, grøntsagsmos med kød eller fisk ved siden af, rester fra aftensmaden som godt kogte pastaskruer, ris med lidt sovs eller lignende. Vand af kop
Puttes til middagslur med amning eller flaske mellem 13-14, sover 1½-2 timer
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost i stænger, ½ banan, evt. en portion grød eller måske en lille portion A38 med frugtmos. Vand af kop
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og mere og mere familiemad: Frikadeller, pasta og kødsovs, lasagne, boller i karry osv. Vand af kop.
Mange indføre en godnatgrød i denne alder, for at sikre sig at barnet ikke er sulten
Puttes til natten med amning eller flaske mellem 19-20
Sen aften 23-24: Evt. amning eller flaske, det afhænger helt af det daglige indtag af mælk.
Så mit råd er altså at du ser på dagsrytmen, indtaget af mad, søvnen osv. Derudover at du lige nu medtænker at han har ekstra meget behov for fysisk nærhed og kontakt og at det derfor er det du fokuserer på når han skal puttes.
Du skal sørge for at sengen forbindes med noget trygt og rart og først når han gør det, så kan du forsøge at putte ham i den igen. Her skal du så overveje om du skal sidde hos ham, holde ham i hånden osv. indtil han sover eller om det er bedre at gå. Vælger du at gå, skal han ikke være ked af det. Det er okay at han protesterer, men han må ikke være ulykkelig og føle sig utryg, som du beskriver ham nu. Vælger du at gå, så vær aldrig væk i mere end 3 minutter af gangen og forlæng ikke tiden, kom altid tilbage, berolig og betryg ham i at du er der og at han roligt kan lægge sig til at sove.
Men lige nu er den rigtig måde at gribe det an på altså at gøre ham fuldstændig tryg og rolig og det kan du kun gøre ved at putte med ham, lulle ham lidt, give ham bryst eller flaske - det du gør efter 45 minutter, skal du gøre med det samme! :o)
Fortsat held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske