Svar: Klynker under skemaden
22. maj 2008
Alder:
6 mdr.
Kære mor til My
Det kunne godt se ud som om at din datter tilbydes brystet lidt for meget og måske derfor ikke er helt sulten nok, når hun tilbydes skemad. Hendes vægring mod skemaden efter 10 mundfulde kan således sagtens handle om at hun der er ved at være mæt og ikke rigtigt har lyst til at spise mere. Samtidig er det så lettere for hende at spise frugtmos og den meget milde og linde grød og den glider lettere ned, selvom hun egentlig ikke behøver spise mere.
Jeg vil give din sundhedsplejerske ret i at det kan være en god idé at holde dig til de ting du ved hun kan lide og i en periode forsøge at give hende mad som er fint blendet. Altså holde pause med havregrøden som måske er lidt for grov for hende endnu. I stedet kan du forsøge med øllebrød eller flerkornsgrød, du kan også købe industriel grød til børn fra 6 måneder - pulvergrøden er ofte mildere og mere lind i konsistensen end den vi selv laver og ernæringsmæssigt er det okay at give hende det. Min opfattelse er at det vigtigste lige nu er at bibeholde det rare ved at spise og ikke komme ind i en rutine med at nægte maden og føle det som et ubehageligt pres - i givet fald kommer du til at opleve at hun afviser skeen fuldstændig. Så giv hende bare meget fin og blendet mad i en periode.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05.00: Ammes og sover lidt videre
Morgen 7.30-8: Øllebrød eller anden fin grød, evt industriel grød til børn fra 6 måneder, gerne med lidt frugtmos, vand af kop
Formiddag 9: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11-11.30: Grøntsagmos - det er fint at forsøge med alle mulige slags grøntsager, blend det fint og lav det lidt cremet i konsistensen, vand af kop. Tilbyd agurkestænger, brødskorper eller lignende i hånden.
Ammes og puttes til middagslur 13.30
Eftermiddag 16: Ammes og frisk frugt i hånden eller lidt frugtmos
Begynder at springe powernap over
Aften 18: Grøntsagmos, igen i en cremet konsistens, meget gerne med smag og kraft, rodfrugtmos kan være en god idé. Du kan lave mos selv med udgangspunkt i jeres mad eller du kan købe mos på glas ... Vand af kop
Ammes og puttes mellem 19-20
Sen aften 23-24: Ammes
Nat 24-06: Så vidt muligt undgå amning
Som du kan se af denne plan har jeg skåret to amninger væk i forhold til den plan du har sendt og det synes jeg du skal forsøge. Hvis hun er tørstig når hun vågner af sine middagslure, så kan hun få lidt vand, indtil hun så skal have noget at spise. Det er en god idé at tænke at hun skal starte med skemaden og vand og så kommer tilbuddet om mælk bagefter, inden hun skal sove.
Det vil som sagt også være en god idé at du forsat blender maden og serverer det fint. Du skal holde fokus på at måltidet skal være rart mere end hvor grov konsistens hun skal kunne spise:o)
Jeg håber at du hermed er hjulpet lidt videre på vej, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske