Svar: Vuggestue start og panikanfald ved sengetid
22. maj 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Karin
Ingen tvivl om at din datter er i separationsfasen og at hun nu også kravler er et tydeligt tegn på dette. Da du ikke ammer mere, så tænker jeg at du skal forsøge om du kan give hende flasken imens hun ligger i sengen, så hun ikke oplever at skulle flyttes efterfølgende. Elever hovedenden lidt, så hun kommer til at ligge lidt højere med hovedet.
Virker det ikke, så må du lægge dig med hende, holde hende i dine arme, vugge hende og berolige hende på bedste vis og tage det roligt. Så må hun lærer at falde i søvn i sin seng, når hun igen er blevet lidt mere rolig og tryg ved det hele. Lige nu har hun tilsyneladende behov for din fysiske kontakt og nærhed og det lyder ikke som om at det er lige nu, du skal træne "sove selv". I stedet må du give hende den tryghed hun så tydeligt viser at hun har behov for. Forestil dig at hun ligesom skal tankes ekstra op, så hun har et depot at bruge af, når I så atter forsøger med faste søvnrutiner.
Så mit råd er at du glemmer lidt om "man bør", "jeg skulle også" og i stedet lytter til dit hjerte og følger hende og hendes behov. Børn som klynger sig til en, som græder fordi de er utrygge, som protesterer mod at skulle sove alene, som har brug for stor fysisk kontakt - de har brug for at vi lytter til dette og er der, ikke bare 3 minutter en gang imellem, men er der 100 pct. Præcis som du også er nu, det er helt okay og det er der ikke noget forkert i. Børn som klynger sig til deres forældre er inde i en periode, hvor de har behov for det.
Det er som du skriver en fase og jo mere tryghed og ro du kan give hende, jo bedre kommer I igennem den. Og ja - tigerspring er ofte netop der, hvor der sker rigtig meget både motorisk og mentalt på en gang.
Med hensyn til vuggestuestart, så må du se hvordan det går. Nogle gange viser det sig at gå fuldstændig uden problemer, andre gange giver det mere urolig søvn ... tiden kan kun vise, hvad der sker hos jer. Du kan ikke træne din datter til vuggestuestart, det bedste du kan gøre er som sagt at være der for hende lige nu og så tro på tanken med at bygge et depot op, som hun kan tære på ...:o)
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske