Svar: Nægter at drikke mælk af både sutteflaske og kop
22. maj 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Cecilies mor
Det er en meget frustrerende situation du står i og jeg kan godt forstå du synes det er hårdt. Det er heller ikke okay, at du har en oplevelse af ikke at blive taget alvorligt af din egen læge, naturligvis kan din datter få sit væskebehov dækket af vand, men hun har trods alt også behov for mælk.
Det lyder umiddelbart som om at det er smagen af modermælkserstatning din datter protesterer over og ikke flasken. Som jeg læser dit brev, vil hun jo gerne drikke vand af flaske, men bare ikke mælk og hvorfor så det ...
Du bliver nødt til at forsøge med en anden type erstatning og du må forsøge at tilbyde hende det koldt ligesom hun drikker koldt vand. Du kan også forsøge at komme sukker i mme, så den bliver sødere i smagen. Det betyder ikke så meget om det er den ene eller anden type erstatning, det vigtigste er at hun drikker det. Du kan forsøge med mme eller vælling på brik, fordi du på den måde kan prøve lidt forskelligt og du kan forsøge med både type 1 og 2 - hvad hun nu bedst kan lide.
Derudover tænker jeg at du skal prøve at lægge dig med hende på din seng og lade hende selv holde flasken, lege lidt med den, blive støttet af dig, men under ingen omstændigheder presse hende - prøv at lade hende selv styre det og se om hun så pludselig tager fat og vil drikke.
Det er fint at du bruger mme i maden fordi hun af den vej, så tilbydes lidt ekstra, men hun har behov for sine 400ml derudover for at få sit jernbehov dækket.
Du skriver ikke hvordan hendes mave fungerer. Men det er nogle gange sådan at børn vægrer sig mod flasken, hvis de har forstoppelse. Det er derfor meget vigtigt at du sørger for at holde din datters mave igang og du må give hende laktulose eller tale med lægen om evt. andet afføringsmiddel, for at se om det er her problemet ligger.
Man giver normalt ikke kalktabletter til så lille et barn, men det må du også drøfte med lægen. Dertil kommer at der er mange andre vigtige næringsstoffer i modermælkserstatning - det er ikke kun et spørgsmål om at tilføre barnet kalk ...
Jeg synes bestemt ikke at du skal opgive flasken, da mælkeindtaget faktisk fortsat skal være større end indtaget af skemad og spørgsmålet er derfor også hvor store mængder skemad du giver. Det kan jo også handle om at din datter spiser så meget skemad, at hun simpelthen ikke har plads i maven til mme efterfølgende. Derfor kan det være en fordel at skrue indtaget af skemad ned - ikke antallet af måltider, men derimod mængden. Det kan således være bedre kun at tilbyde 1/2-3/4 dl. grød end at tilbyde f.eks. 1½-2 dl. grød eller mos.
Derudover tænker jeg også at det er vigtigt at du ser på din datters vægtøgning og trivsel generelt. Tisser hun som hun skal, vokser hun, tager hun på og vokser både i længden og vægtmæssigt, har hun gang i maven, sover hun godt, virke hun til at have overskud til at møde verden osv.
Det har altsammen betydning for hvad man vil gå ind og gøre. Der er nogle børn der af forskellige årsager får spiseforstyrrelser - det ses også hos de helt små og det kan være en meget lang proces som ofte også vil kræve indlæggelse og udredning. Derfor synes jeg du skal holde fast i at din læge skal tage jer alvorligt og kontakte ham igen, hvis du fortsat efter ovenstående råd ikke kan få din datter til at indtage sin mælk.
Jeg synes også du skal drøfte om de har samme problemer i vuggestuen, det er jo ikke sikkert - måske vil hun drikke mælken der? Det kunne jo lyde sådan, hvis ikke de har talt om at de synes det var problematisk ...
Rigtig meget held og lykke med hende fortsat, håber du er hjulpet videre på vej:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske