Svar: Hvor længe skal der gives flaske sen aften?
22. maj 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Anja
Det ser ud som om at Dicte spiser rigtig godt i løbet af dagen og at hun er godt igang med mad i stykker og dermed mere familiemad. Du må meget gerne give hende lidt mere grøntsagsmos, således at hun f.eks. går grøntsagsmos med kød eller fisk til frokost i stedet for grød. Dette anbefaler jeg fordi hun nu også får brød, så flere grøntsager vil give en større variation end brød og grød gør ...:o)
De fleste børn vil i Dictes alder fortsat have behov for 4 flasker dagligt, mælkeindtaget ligger ofte på 750ml og i 8 måneders alderen nedsættes ofte til 3 flasker dagligt - et mælkeindtag på ca 600ml.
Jeg kan se at hun får flaske om morgenen, om eftermiddagen og om aftenen, når hun skal puttes. Når hun så melder sig selv sen aften og der drikker 200ml mælk, så lyder det altså som et reelt behov - herefter sover hun jo så også til næste morgen tidlig. Det er således for tidligt at fjerne den sene flaske og mange vælger faktisk at bibeholde netop denne, fordi en flaske på dette tidspunkt giver en god nattesøvn samtidig med at den sikrer mælkebehovet uden at påvirke indtaget af rigtig mad. Mange bibeholde således denne selvom barnet i 8-9 måneders alderen kan begynde at blive skruet ned til 3 flasker i døgnet.
Derudover tænker jeg at jeres datter jo ikke tilbyde flaske tidlig morgen. Hvis I fjerner den sene aftenflaske, så vil det sandsynligvis være nødvendigt med en tidlig morgenflaske i stedet - det er rigtig mange timer at hun ellers skal klare sig uden væske.
Så mit skøn er hos jer, at det vil være både nødvendigt og også fornuftigt at bibeholde den sene aftenflaske indtil hun er godt 10 måneder gammel eller måske selv begynder at sige fra - hun siger fra ved ikke at vågne men i stedet sove videre om aftenen. Modsat så kræver det altså fortsat at hun i 10-12 måneders alderen er i stand til at indtage 400ml mme på et andet tidspunkt af dagen...
Jeg håber dette er svar nok på dit spørgsmål, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske