Svar: Søvn og flaske - og mareridt hos storebror
23. maj 2008
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Det lyder fint med den rytme I har og det lyder også som om at I alle trives med det - det du er i tvivl om er, hvorvidt det er okay at sove sammen med hende eller ej og jeg tror der er ligeså mange meninger omkring dette som der er forældre ...
Som udgangspunkt er der intet i vejen for at give sit barn nærhed og tryghed, når det beder om det og sådan vil alle børn have det i perioder, både de små, de 2 årige og de større børn på 6 eller måske 10 år ... de har alle sammen en gang imellem behov for ekstra tryghed og fysisk nærhed og i disse perioder skal man naturligvis give dem det og gøre det med en god følelse i hjertet!
Det er et eller andet sted rigtigt at det kan være lettere at flytte barnet ud af dobbelt sengen i nogle perioder end i andre perioder, det er således lettere med et barn på f.eks. 0-6 måneder end et barn på 8-11 måneder. Bliver barnet 13-14 måneder eller måske 1½ år, så kan det være rigtig svært, fordi barnet jo bliver mere og mere bevidst og stiller flere krav om hvad det vil og ikke vil. Samtidig vil man så også i denne alder kunne møde barnet med nogle natrutiner som f.eks. godnathistorie, som jo kan være svært at sige nej til ... for mig handler det altså lidt om at hver alder stiller forskellige udfordringer ...
Du spørger om der er noget for at du skal lade din datter putte i egen seng allerede nu og svaret til dette ja - det er der faktisk og det handler faktisk mere om risikoen for overophedning mere end risikoen for 'dårlige vaner'.
Det anbefales at børn efter amning puttes tilbage til egen seng, simpelthen fordi det kan være meget varmt at ligge i sengen mellem mor og far. Mange forældre gør det, at de flytter tremmesengen helt tæt på mors og far seng (bygger dem sammen) og fjerner tremmerne fra den ene side. På den måde kan man så ligge sammen, holde i hånd, give tryghed og nærhed, lærer barnet at sove i egen seng, samtidig med at det stadig er nemt og praktisk i forhold til amning og man er ude over problemet med at det bliver for tæt ...
Med hensyn til flaske om aftenen, så er der mange som synes dette er rigtig godt. Modermælkserstatning vil normalt mætte lidt mere end modermælk og det betyder at barnet godt kan sove lidt længere på en flaske med modermælkserstatning. Nogen garanti er der ikke, det kan jo også være at det handler om tryghed, når hun vågner og ikke om behov for mere mad :o)
Med hensyn til storebror, så lyder det helt sandsynligt at han vågner på grund af mareridt lignende drømme. Der er jo sket rigtig meget i hans liv, han er lige blevet storebror og han brager jo igennem selvstændighedsfasen med lynets hast. Derfor er der rigtig mange tanker og oplevelser der skal bearbejdes og det bliver de om natten i drømme. Det er derfor man siger at drømme gør os klogere:o)
Det hjælper nogle gange at få barnet til at drikke noget vand, det er som om at vandet er med til at trække barnet tilbage til virkeligheden, hvorefter han så atter kan lægge sig til at sove roligt.
I må forsøge at finde ud af hvorvidt I skal sige noget eller mere eller mindre bare lade ham være. For meget snak fra jeres side kan, hvis han sover, gøre at I bliver en del af drømmen. Derfor hjælper det nogle gange ikke at tale for meget, men i stedet berolige med kærtegn, vugge ham lidt, hjælpe med at blive lagt ned igen, atter få dynen over sig osv.
Andre gange er man, som du siger nødt til at tale til barnet, se om han på den måde kan vågne lidt, tilbyde vand, berolige osv. og så få roen på ham igen. Det afhænger helt af situationen.
Jeg håber at ovenstående hjælper dig videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske