Svar: For lidt mad
23. maj 2008
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Det lyder som om at din datter trives godt, hun sover fint og natten og er igang med en god udvikling. Jeg kan dog ud af din plan se at hun spiser rigtigt store mængder hver gang hun får mad. Og med 2 dl. grød eller mos x 2 daglig får hun en ret stor mængde og med den alder hun har vil det normalt være sådan at hun skal have en del mere mælk end skemad...
Modsat, hvis hun trives med det og maven fungerer, så må det være sådan. Alternativet er at du prøver at skære mængden af skemad lidt ned og indtaget af mme lidt op. Således at du f.eks. giver 1½ dl. grød eller mos og følger efter med 150ml mme. Det vil øge din datter mælkeindtag med ca 100 ml på en dag og det vil være rigtig fint. Du kan også gøre det at du servere mindre mængde skemad, men så 3 gange dagligt og følger efter med flaske. Det vil også give dig mulighed for større variation af fødevarer og dermed vitaminer, mineraler osv.
Hun skal dækkes ind via kosten og via mælken og skal ikke have yderligere vitamintilskud. Det eneste du skal give hende ved siden af mælk og mad er d-dråber.
En plan for dagen med 3 måltider skemad kunne se således ud:
Tidlig morgen: Flaske
Formiddag: 1 dl. grød med frugtmos, vand af kop
Puttes med en flaske til formiddagslur
Frokost: 1 dl. grød med frugtmos eller grøntsagsmos, vand af kop
Puttes til middagslur med en flaske mme
Eftermiddag: Flaske med mme
Aften: Grøntsagsmos, vand af kop
Puttes til natten med en flaske mme
Sen aften: Flaske med mme
Som du kan se er der i denne plan tilbud om 6 flasker mme ved siden af skemaden og det kan godt være at det er for meget. I følge din plan kommer din datter op ca 600ml mme dagligt og det er et helt acceptabelt indtag, jeg kunne dog godt tænke mig at hun kom op på ca 750ml og jeg tænker at det måske ville være muligt ved at sætte mængden af skemad lidt ned og følge efter med en lidt større mængde mme ...
Jeg håber at mine tanker hjælper dig lidt videre. Det er som sagt et skøn og du beskriver jo en pige, der trives, hvorvidt du skal gøre noget anderledes afhænger således meget af hvordan du synes det fungerer alt i alt ...
Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske