Brev:
Hvorfor så urolig søvn?
23. maj 2008
Alder:
7 mdr.
Hvorfor så urolig søvn?
Kære Helen
Min søn er nu 7 måneder og trives godt på alle måder. Dog er nattesøvnen blevet stadig mere afbrudt og urolig over den sidste måned, og jeg kan ikke bestemme, hvad det skyldes. Har du et bud på, hvad det skyldes, og hvordan vi kan komme videre til en mere rolig nattesøvn?
Han har aldrig været en god nattesover, men har tidligere i perioder sovet fint med stræk på 5-6 timer uden en lyd. Han har siden 4 måneders alderen sovet på eget værelse. Han spiser fint om dagen og har ikke bedt om mad, om natten siden han var 4 måneder, så jeg tror ikke, at problemet handler om mad. Han får en flaske vælling at sove på og ammes så omkring kl. 6. I løbet af dagen sover han 2-3 lure, oftest 3, der samlet varer 2,5-3,5 timer. Han bliver puttet ca kl. 19.30 og står op ml. 5-6.
De nuværende søvnproblemer begyndte for ca. en måned til halvanden siden og er siden blevet værre og værre. Lige nu vågner han rigtig mange gange i løbet af natten og kalder på os. Han kan let beroliges igen med en sut og lidt nærhed, men kalder ofte igen 5-10 minutter efter, at vi har forladt ham igen. I løbet af en nat kan han have flere vågne perioder af op til 30 minutter og derudover flere gange, hvor han kalder en enkelt gang og skal puttes. Vi har prøvet at lade ham kalde et stykke tid, inden vi går ind til ham, men han kan ikke finde sin ro alene lige nu. Det har han tidligere ofte kunnet, når han har givet lyd fra sig om natten.
Jeg undrer mig over, hvorfor han vågner, da jeg ikke kan finde en oplagt forklaring, og jeg vil gerne videre og have etableret en mere holdbar natterytme igen. Jeg spekulerer på, om han søger tryghed om natten og derfor kalder. I nat sov han for første gang i lang tid i vores seng, og han sov langt bedre. Det tyder jo på, at han nemmere finder sin ro, når han er tæt på os.
Jeg vil helst have ham til at sove på eget værelse, da han altid rumsterer meget og bliver vækket af vores rumsteren om natten. Men kan det være en løsning at lade ham sove ved os en overgang? Hvad tror du, at den afbrudte og urolige nattesøvn skyldes? Og har du et forslag til, hvordan vi kan hjælpe ham til bedre at finde hans ro selv om natten?
Med venlig hilsen
Gitte