Svar: Hvorfor så urolig søvn?
23. maj 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Gitte
Det lyder som om at din dreng sover fint om dagen, han sover tilpas i forhold til sin alder, spiser godt i løbet af dagen og han virker også glad for at komme i seng - det lyder umiddelbart som om at det er mest om natten han er urolig ...
Min tanke er derfor hvordan han er motorisk i løbet af dagen? Oplever du at han er begyndt at gøre tegn til at ville kravle, triller han meget, bruger han sig selv meget fysisk?
Min tanke er nemlig at det er en motorisk uro som gør sig gældende for jeres dreng og at han simpelthen vågner fordi han får sig lagt i en stilling, hvor han har brug for jeres hjælp til at blive lagt rigtig igen. Han øver sig motorisk både når han er vågen og når han sover og så længe han endnu ikke mestrer at ligge, sidde, rejse sig, vende sig osv. helt, så vil han vågne fordi han motorisk har problemer ... Det er altså en fase, man skal over og jo bedre han bliver om dagen, jo mere smitter det også af på søvnen om aftenen og natten.
I skal være opmærksomme på at det kan være problematisk, hvis I giver ham sut hele natten igennem. Han kan meget let så lære at vågne hver gang sutten tabes fordi han lærer at I kommer den i munden igen - han lærer altså at han kun kan sove med en sut i munden. Vanebetinget afbrudt søvn kalder man det.
Og så spiller trygheden også en rolle og I kan godt forsøge at lade ham putte lidt med jer i nogle dage og så se om han efterfølgende sover lidt bedre. I kan tage ham ind i jeres seng, eller måske i stedet lægge jer på en madras på børneværelset, så han lærer at falde i søvn der, hvor I gerne vil have det og så han ikke tages ud af værelset, når han vågner.
Andre familier vælger at sætte tremmesengen sammen med forældresengen i en periode, fjerne tremmerne fra den ene side. På den måde kan man give barnet en hånd at holde i, kærtegne blidt osv. samtidig med at barnet bliver liggende i sin egen seng...
Jeg håber mine tanker hjælper dig lidt videre på vej og giver en idé om, hvad jeg tror der sker:o) Rigtig meget held og lykke fortsat.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske