Brev:
Søvn - sove sammenhængende
23. maj 2008
Alder:
6 mdr.
Søvn - sove sammenhængende
Hej Helen.
Nu bliver jeg nødt til, at se om du har nogen gode råd til os. For nu er frustrationerne ved at koge over. Vil lige nævne, at jeg har en datter på 15 og tvillinger på 11. samt arbejdet i vuggestue i 11 år, men trods alle erfaringer og ind til nu gode råd så er der intet der bliver bedre.
Det handler om vores søn Jonas på 6½ mdr. Jeg kan ikke finde sammenhængen i hvad der gør, at han sover godt i løbet af dagen og natten eller hvad der gør at han sover dårligt. Han har altid sovet dårligt og lidt. De dage som han har sovet godt, som også giver en glad dreng kan tælles på 2 hænder.
Rigtig mange gange snakker vi om 10 timer i døgnet, og sådan har det altid været. Det gør mig ikke noget, at han ikke sover så meget om dagen, hvis han bare kunne holde til det. Men vi har konstant en træt og pylret dreng, som kun er glad hvis han er på arm.
Det skal siges, at i de første 2 mdr. led han meget af luft i maven og virkede i det hele taget ikke til at have det super godt. Men tjek hos læge, ørelæge og ekstra besøg af sundhedsplejerske gav ingen konkret forklaring. Så på baggrund af at han havde det skidt, var han ekstra meget på arm.
Et forsøg på at beskrive vores døgn:
Vågner ofte mellem 5 og 6 falder nogen gange i søvn igen, og sover til 6.30
Ca.6.30 står op, tilbudt flaske men tager kun 10-20 ml.
Ca. 7.30 havregrød og lidt sødmælk af kop
Ca 8.30 meget træt dreng, puttes i barnevogn
Han sover alt mellem en halv til 1½ time, vi gør store forsøg på at få ham til at sove hvis han vågner efter en halv time, men det lykkedes kun halvdelen af gangene.
På en god dag står op ca. 10. får tilbudt flaske med mme. Drikker kun mellem 20-50 ml.
Ca. 11.30 frokost: øllebrød, hirsegrød m/ frugtmos ell. Fuldkornsgrød m/ frugtmos samt vand af kop
Ca. 12.30 puttes igen i barnevogn. Samme sovemønster som først på dagen.
Når vågen af lur, tilbudt flaske drikker igen kun 20-50 ml.
Ca. 15 lidt frugt: Banan, kiwi eller fra glas med en lille smule a 38 samt mme af kop.
Ca. 16-16.30 trænger han til en halv times lur. Det lykkedes for det meste
Ca. 17.30 grøntsagsmos: kartoffel m/ forskelligt grønt, halv kødbolle, eller fisk.
Puttes til nat ca. 20. med flaske drikker ca 70 ml. det kan tage alt fra 10 min til en time til han sover
Vågner 3-4 gange i løbet af aftenen.
Ca 22 vågner igen og falder kun til ro med flaske, får 200 ml vælling.
Ca. 03 vågen og kan kun trøstes med flaske. Drikker 180 ml.
Efter et måltid tygger han gerne i gulerod, agurk, skorper ell. Riskiks
Vi bruger rigtig meget tid på at få ham til at sove videre når han vågner for tidligt i en lur. Og der er ingen sammenhæng i om han har sovet kort eller lang tid for hvordan næste lur bliver. Jeg har forsøgt om natten at tilbyde vand eller kamillete men han bliver bare hysterisk.
Jeg ved godt at han burde tage mere mme om dagen, men han vil simpelthen ikke. Har også prøvet inden sovetid om dagen, men der tager han slet ingenting. Grøden han får er lavet på 1 dl. Vand. Og grøntsagsmosen fylder ca. det samme.
I en uge ca har jeg forsøgt at han kun sover 2 gange om dagen. Selv når det er lykkedes bruger vi meget tid på at få ham til at blive i søvnen når han er puttet. Det er egentlig det store problem, at få ham til at sove uden at vågne op flere gange. Og problemet har altid været der.
Motorisk har han heller ikke været meget for at ligge og tumle. Hver gang man ligger ham bliver han bare stiv og begynder, at skrige til man tager ham op. Han har lært at sidde selv, før han kunne trille. Sad selv da han var 5 ½ mdr. trillede fra ryg til mave 2 uger efter. Han har altid mulighed for at se os, hvis han sidder/ligger på gulvet. Men det er som om det ikke er nok, vi skal helst være tæt på ham hele tiden, og allerhelst på arm. Sådan har det været i 3 mdr. Går det aldrig over? Suk.
Det er svært at beskrive men håber du kan følge problemet, ellers skriver jeg bare igen.
Venlig hilsen
Liselotte