Brev:
Soveproblemer om aftenen - 8 mdr.
23. maj 2008
Alder:
8 mdr.
Soveproblemer om aftenen - 8 mdr.
Kære Helen.
Tror jeg bliver nødt til at have noget vejledning, fordi jeg synes, at vi er ved at have lidt problemer herhjemme mht. putning om aftenen.
Min datter fylder 8 mdr. om en lille uges tid og trives ellers rigtig godt. Spiser 4 måltider om dagen, er glad og motorisk meget aktiv, elsker at ligge på gulvet og ruller rundt hele tiden og har også lært at sidde.
Vores dag ser således ud:
6.00 Hun vågner, ligger og pludrer lidt hvorefter jeg tager hende over til mig og ammer. Amningen tager en times tid hvor hun sover/blunder videre (og det samme gør jeg :-)).
8.00 Vi står op og hun leger på gulvet.
8.30/9.00 Morgenmad (havregrød, øllebrød etc. med frugtmos)
10.00 Ammes (kort) og ud og sove i barnevogn (sover mellem 1,5 og 3 timer)
13.00 Frokost (rugbrød, grøntsagsmos)
14/15 Ammes og ud og sove eftermiddagslur i barnevogn (1-2 timer)
16/17 Lidt moset banan eller anden frugtmos (oplever hende ikke så sulten her, så jeg har droppet grøden)
18.00 Aftensmad (Mos med kød/fisk)
19.00/19.30 Ammes en lille time og godnat
Lige et kort spørgsmål til dagsplanen. Har tænkt på at droppe eftermiddagsamningen inden hun skal ud og sove, er det ok nu hvor hun bliver 8 mdr. Tænker hun måske så har mere lyst til eftermiddagsmad.
Nå, men tilbage til soveproblemerne. Når klokken bliver mellem 19 og 19.30 virker hun meget træt, bliver pirrelig, gnider øjne etc. Jeg gør hende derfor klar til natten og lægger mig med hende i vores seng og ammer, hun falder oftest i søvn med det samme mens hun spiser. Hun har altid været lang tid om at bliver ammet, men jeg ved ikke om jeg evt. bruger for lang tid på amningen? Efter 20-25 min. skifter jeg bryst og er så nødt til at rokere rundt på hende hvilket er lidt synd, da hun vågner op af det og så bruger lidt tid på at finde roen igen.
Efter 20-25 min. vælger jeg så oftest igen at tage hende fra brystet. Tror hun kunne blive ved og ved med at ligge der og jeg er ikke i tvivl om at jeg bliver brugt som sut, da hun ikke vil tage en almindelig sut. Jeg vælger så nu at lægge hende over i hendes egen seng mens hun sover, nogle gange går det godt, andre gange vågner hun op af det og bliver så ked af det. Og så er det hun overhovedet ikke kan finde roen selv. Hun ligger og bliver rigtig gal, jeg oplever hende ikke ked af det, hun ligger og brokker sig.
Jeg går ind til hende og trøster, tager hende nogle gange op prøver at vugge, men det gider hun slet ikke. Det er som om, hun mener, at nu er hun frisk og behøver ikke at sove mere. Men jeg ved jo hun er træt og oftest vælger jeg så at amme lidt mere for at få hende til at falde til ro igen, det her hun dog ikke gidet de sidste par aftener og så føler jeg mig rådvild, fordi jeg simpelthen ikke aner, hvordan jeg skal få hende til at finde roen. Hun har en sutteklud og en bamse, men virker dog temmelig ligeglad med dem, når hun først ligger der og er sur.
Vi har været på 3 ugers ferie sydpå fra midt april til start maj. Inden ferien kunne hun godt ligge og falde i søvn selv, så jeg ved ikke om det er ferien der har gjort hende utryg eller om det er fordi det jo nu er lyst om aftenen (nyligt opsatte mørklægningsgardiner har heller ikke hjulpet) eller om det måske er begyndende separationsangst der gør sig gældende? Oplever hende dog ikke værende angst i løbet af dagen, hun kan sagtens ligge og lege selv i lang tid uden at jeg er i rummet.
Men jeg ville så gerne vide, hvordan jeg får hende til at synes det er hyggeligt at ligge og falde i søvn når man er træt. Vores søn (som nu er 5 år) har altid gjort det og jeg har prist mig lykkelig over hans egenskab både for hans skyld, men også for vores, da jeg kan mærke, at jeg temperamentsmæssigt har svært ved at skulle bruge det meste af en aften på putning og ikke have nogen voksentid.
Min ønskesituation er nok, hvis jeg kunne amme hende i vågen tilstand og så lægge hende over i hendes egen seng, dejligt træt og hun så kunne falde i søvn selv. Men hvor lang tid skal jeg regne med, at en amning tager nu hvor hun er blevet så stor? Ammer jeg alt for længe om aftenen?
Alle input og overvejelser er yderst velkomne, har virkelig brug for lidt sparring her :-).
Mange hilsner
Lula