Svar: Soveproblemer om aftenen - 8 mdr.
23. maj 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Lula
Jeg synes det lyder som en rigtig god idé at forsøge at amme din datter, holde hende godt igang ved brystet, så du er sikker på at hun for hvad hun har behov for og så putte hende i egen seng inden hun falder for dybt i søvn. Hun må altså meget gerne lidt fornemme at hun nu lægges i seng og at det er der hun skal sove.
Når du lægger hende fra dig skal det altså være der, hvor hun lige når at misse lidt med øjnene og fornemme at hun puttes, men hvor hun samtidig er træt nok til at sove videre.
Du skal stå lidt ved hende, holde dine hænder på hendes lille krop. Du må forsøge at finde ud af, hvordan hun bedst sover, måske skal hun puttes på siden, måske på maven - hvad der nu virker for at hun finder ro og du må så stå med hænderne på hende, give hende en hånd at holde i osv. så hun føler din nærhed, men så den erstattes med kærtegn og hånd og ikke bryst.
Separationsfasen kan sagtens spille ind, og derfor betyder det også rigtig meget at du forsøger at blive hos hende og tilbyde hende fysisk kontakt på anden måde end brystet. Samtidig er det dog vigtigt at hun falder i søvn der hvor du gerne vil have hende til at sove ...
Alternativet er at tage en stor madras på gulvet, som hun ikke kan falde ned af, lægge sig og amme hende der og så lade hende sove der resten af natten - madrassen kan ligge på hendes værelse. En anden mulighed kunne være at introducere en flaske, den kunne far give og det kunne aflaste dig om aftenen. Det er dog ikke sikkert at hun vil have den, når hun afviser sut og man kan også diskutere nødvendigheden af at introducere den nu, når den skal fjernes igen når hun er 12 måneder... men muligheden er der.
Du må kunne høre på hendes sutterytme, hvornår hun er færdig med at spise og derudfra vurdere om du kan tage hende fra lidt før. Det vil normalt være sådan at barnet dier hurtigt i begyndelsen og derefter bliver det mere regelmæssigt og roligt. Hun synker, holder pause og synker. Når du fornemmer at hun begynder at bruge dig som sut, så tag hende fra og se om du kan putte hende der. Giv hende evt. en sutteklud ved ansigtet, der dufter lidt af dig.
Prøv en gang imellem at lirke brystet ud af munden på hende, hvis hun med det samme søger det og vil have mere, så er hun ikke færdig, men hvis hun acceptere at brystet er væk, så er hun nok ikke sulten og så er det ved at være det tidspunkt, hvor hun i stedet bruger dig som sut ...
De fleste børn skal være 10 måneder inden de kan nøjes med 2 amninger dagligt, det er derfor umiddelbart ikke sikkert at din datter kan undvære sin middagsamning endnu. Så skal hun have sin 3 amning på et andet tidspunkt, f.eks. tidlig morgen, aften og sen aften.
Jeg håber mine tanker hjælper dig videre på vej, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske