Brev:
Meget selektive spisevaner
23. maj 2008
Alder:
4 år, 2 mdr.
Meget selektive spisevaner
Hej.
Vores søn er lige blevet 5 år gammel. Han er en meget dejlig dreng, temperamentsmæssigt er han følsom, empatisk, lidt tilbageholdende og observerende i nye situationer (som han generelt ikke er så glad for). Han er blevet betydelig mere udadvendt det sidste års tid og er gået fra at være et rimelig sensitivt barn til også at kunne sige fra overfor kammerater etc. Han er meget vellidt af kammerater i sin børnehave som han er glad for at gå i.
Indtil han var 2 år gammel spiste han alt og var meget glad for mad. Så begyndt han at blive lidt selektiv omkring sit madvalg, hvilket jo er meget normalt og sådan har det siden kørt lidt op og ned med hvad han kunne lide i en periode og hvad han ikke kunne lide.
Jeg synes dog, at han her indenfor det sidste års tid er blevet helt vildt "kræsen". Bryder mig egentlig ikke om at bruge dette ord, da jeg synes det er så negativt ladet og har der for også skrevet selektiv i over skriften :-). Men jeg synes at det er ved at være problematisk, da det efterhånden er så lidt han kan lide, så jeg simpelthen ikke aner hvad vi f.eks. skal servere til aftensmad. Og så er det jo selvfølgelig heller ikke ham der skal styre hvad vi skal spise, men det bliver det alligevel lidt, da jeg gerne vil at han spiser nogenlunde sundt og varieret.
Det bekymrer mig at han efterhånden synes meget mad er ulækkert som han kalder det. Han sidder bare og siger bvadr, nægter at smage etc. Kan mærke jeg bliver irriteret over det (men giver ikke udtryk for det overfor ham), da jeg synes hans indgangsvinkel til det meste mad bare er bvadr. og jeg ville så gerne at han kunne lidt noget mere forskelligt. Tror det for ham handler meget om konsistens mere end om smag, der er mange ting der føles mærkeligt i munden på ham og han får decideret brækfornemmelser af det. Måske det også har noget at gære med, at han har meget meget store mandler?
Vi prøver at gøre aftensmåltidet hyggeligt og opfordrer ham til at smage, men tvinger ham selvfølgelig aldrig, hvis han ikke vil.
Men som sagt, har jeg svært ved at han kun spiser pasta til aftensmad (som jeg ikke synes er særligt nærende) og ikke kødsovs (som han ikke længere kan lide). Andre børnevenlige retter som frikadeller kan han heller ikke lide mere, leverpostej er også blevet no-go etc. Jeg synes pludselig, at han kun fokuserer og er glad for alt det usunde, hvidt brød, pasta, ris og så er han helt ustyrlig vild med slik og kager som han kun får i meget begrænset omfang.
Han spiser rugbrød i børnehaven hver dag, men alt pålæg er efterhånden også valgt fra, så der kun er en speciel økologisk spegepølse han kan lide og så er hans far begyndt at give ham pålægschokolade på rugbrødet, hvilket jeg bestemt ikke er glad for. Derudover spiser han hver dag gulerod, rød peber og agurk (engang imellem avokado), hvilket er det eneste grønt han kan lide. Frugt får han også, æbler, jordbær og melon glider ned.
Jeg ved ikke om jeg fokuserer for meget på hans kost, har gået MEGET op i at give ham sund og varieret mad siden han var helt lille, måske jeg har gået for meget op i det og nu protesterer han? Eller kan det handle om de store mandler der generer ham? Eller er det noget helt andet, skal jeg være bekymret for hans trivsel, måske han er ked af noget? Han virker eller glad og harmonisk, men jeg ved jo også, at han er denne her lidt indadvendte, følsomme dreng der ofte bærer sine sorger inde i sig selv.
Kan det spille ind, at han er blevet storebror for 8 mdr. siden? Har dog aldrig set en storebror være så glad for sin lillesøster. Han krammer og kysser hende hele tiden og siger hun er den smukkeste i hele verden, er altid så hensynsfuld overfor hende. Selv de første 3-4 mdr. hvor vi havde en meget hård start med lillesøster har han ikke én gang givet udtryk for at hun var "irriterende", tværtimod var han meget omsorgsfuld og kærlig overfor både mig og lillesøster. Og fik så også alt den opmærksomhed han havde brug for af far som var der for ham 100%, når jeg nu ikke kunne være der på samme måde. Men derfor kan han selvfølgelig godt have savnet mig? Er ihvertfald, nu hvor overskuddet er tilbage, begyndt at holde en ugentlig fridag med ham hvor vi bare er sammen og kan lege uforstyrret når lillesøster sover.
Som du kan høre, er jeg vidt omkring i mine overvejelser. Måske det kun handler om maden, men måske der også spiller andre faktorer ind? Nu har du ihvertfald fået et helhedsbillede.
I øvrigt har jeg også prøvet at inddrage ham i madlavningen, men han virker tit ikke så interesseret.
Hører gerne dine overvejelser.