Svar: Mad i stykker og viser mere og mere egen vilje
23. maj 2008
Alder:
9 mdr.
Kære Trine
Det er meget forskelligt hvor små eller hvor store stykker børn kan tygge. Nogle børn kan fint klare små stykker på 1x1 cm, andre børn kan kun klare det halve og atter andre har ingen problemer med at få 1/4 stykke i hånden og bide små hapsere af.
Det lyder som om at Jimmi har nogenlunde styr på det. Prøv derfor at lave stykker som han gør og se hvad der sker. Du fortæller at du lægger hapserne på bordet og det lyder som om at Jacob endnu ikke helt har forstået, hvad det går ud på. Prøv derfor i stedet for at give ham hapserne i munden - læg dem over i siden af munden, så kan han tygge med gummerne. Hvis han får dem lige ind i munden, så er det sværere at få dem tygget og risikoen for fejlsynkning er dermed større.
Hvad der skal til for at luftrøret blokeres afhænger helt af hvad det er. F.eks. er det meget problematisk med peanuts til små børn. Formen på peanuts kan gøre at de kan kile sig fast ved luftrøret, hvis barnet synker nøden uden at tygge den først. Modsat vil de fleste børn godt kunne klare at synke en godt kogt pastaskrue, som jo er større end en nød, men på grund af den længere kogning er meget blød.
Ud over at give ham hapserne med fingrene, så kan du også forsøge med en gaffel, det kan han fint lære med den alder han har. Du kan hjælpe ham med at få hapserne på gaflen og så kan han føre gaflen til munden eller med fingrene tage maden fra gaflen og putte i munden, - sådan gør nogle børn i begyndelsen.
Kogte ærter, majs, gulerod i små stykker (du ved man kan købe frostposer med disse i) kan være en god øvelse. Farverne appellerer og han kan øve sig i at tage en ært op med tommel og pegefinger, og putte den i munden. En kogt ært og en kogt majs, burde ikke sætte sig fast i halsen.
Vælg også blød frugt som appelsin, kiwi, blommer og forskellige bær - f.eks hindbær er godt at øve sig på. Hvor imod æble er hårdt og knækker der et stykke af, så kan det være svært at styre i munden.
Du skal derfor prøve at vælge lidt ud og stille og roligt i takt med at I begge finder ud af at det sagtens kan lade sig gøre at spise mad i stykker, så bliver han bedre til teknikken, I bliver mere rolige og så går det rigtig fint.
Med hensyn til temperament og egen vilje, så hører det alderen til og når han protesterer mod at blive lagt på puslebordet, så er det et udtryk for at han selv vil bestemme, at han selv vil deltage. På samme måde kan han nu begynder at protestere over at skulle have tøj på, lukker munden når han skal spise, fordi han selv vil forsøge sig osv.
Det bedste man kan gøre i denne alder er at finde et kompromis. Det kunne f.eks. være i en periode at gå over til buksebleer, så han ikke behøver ligge på puslebordet, hver gang han skal skiftes, men en gang imellem kan stå på gulvet og få en anden ble på og derefter lege videre. Når han så har afføring, har behov for grundig vask forneden, så må han naturligvis ligge der og sådan må det være. Acceptere det vil han måske mere, hvis han på andre tidspunkter får lov til at slippe.
Hvis han er begyndt at kravle og kravler hen og piller i noget, eller hvis du har ham på armen og han bevidst slår ud efter dig, så må du sætte ham ned eller fjerne ham fra det han er igang med. Det er her vigtigt at lade en handling følge med det nej du giver ham. Ved at lade handling og nej følges ad, så hjælper du ham med bedre at huske det.
Han forstår meget af det talte sprog og vil således godt kunne forstå sætninger som "Kan du vinke" eller "hvor stor er du" eller "Kan du klappe kage" osv. På samme måde vil han også kunne klappe i hænderne for dig, hvis han gerne vil have dig til at synge den fagtesang, hvor I plejer at gøre det.
Han vil også verbalt forsøge at gøre sig forståelig, at sige mmm mam mam eller ma ma kan f.eks. betyde at han er tørstig eller sulten. På den måde kan han altså godt gøre nogle ting for at opnå noget. Men han er ikke udspekuleret - det er ikke sådan at han tænker, hvis jeg nu græder lidt mere, så får jeg nok min vilje ...
Jeg håber du kan bruge mine tanker videre, rigtig meget held og lykke fortsat til jer alle 3. Og tak for dine pæne ord til mig og omkring hjemmesiden:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske