Brev:
The terrible twos...
23. maj 2008
Alder:
21 mdr.
The terrible twos...
Hej Helen
Sikke et fint nyt site - og glædelig kongelig bryllupsweekend ;)
På engelsk taler man meget om "the terrible twos" - den der herlige selvstændighedsfase. Og den er virkeligt TERRIBLE. Jeg er ved at blive lidt vanvittig!!
Min skønne dreng er, som jeg skrev for kort tid siden - virkeligt det: Skøn! Han spiser, han sover, han er nem at putte, han er glad for at få børstet tænder og han har en umættelig appetit på livet. Er stort set aldrig bange for noget og i rivende sproglig udvikling. På de store linjer hænger det hele sammen. Sjældent har der været et barn, der var mere glad for sin seng og sin tandbørste :) Hurra for det!
MEN! Vi er ved at blive lidt bimse af ham ikke desto mindre. For der er uendelig mange ting, der hver dag afføder hyl og skrig. Han har et kæmpe-temperament - det synes jeg er positivt, for det betyder også, at han vil noget. Der er så mange skønne krummer i ham. Samtidig er det en plage for hans gamle forældre ;)
Jeg nævner i flæng: hyyyyl jeg vil ikke i autostolen, hyyyyl jeg vil ikke sidde i min vogn, hyyyyl jeg vil have den juice NUUUUU, hyyyyl jeg vil have en is nu og hvis jeg ikke får det brænder jeg komplet over på midten. Hyyyl jeg vil ikke have det der at spise, men noget andet som jeg ikke kan sige hvad er..... Eksemplerne er talrige.
Dertil kommer, at han faktisk for første gang i sit liv klæber som indersiden af et vådt klistermærke. Der er dømt sidden på arm HELE tiden. Der er ikke noget, der hedder at beskæftige sig selv - med mindre man ser Postmand Per (hvilket man så gør nogle gange om dagen, for ellers når far og mor INGENTING). Jeg er helt ødelagt i nakke, ryg og arme af at slæbe på en vrissen lille mand. For selvfølgelig bliver man jo taget op - man er det første barn og foreløbigt enebarn og mor og far har et meget, meget blødt punkt for en ;) (forsætter det sådan her, så BLIVER man enebarn - også på sigt!!!!).
Jeg synes ikke, vi er for blødsødne. Men jeg er på den anden side også i tvivl om, hvordan vi får noget opdragelse på banen. Det virker som om, det på ingen måde hjælper med skæld ud (her taler vi ikke om råben, men om bestemte meldinger). Barnet bliver bare mere og mere hidsigt og jeg kan mærke, at jeg selv er tæt på et råbe-raseri-3-år-anfald ;) Temperamentet kommer jo ikke fra fremmede..... Er det mig, der er hård og ubarnhjertig eller er det bare sådan man nogle gange har det, når ens barn snart er 2 år???
For at gøre ondt værre har vi alle sammen været hjemme det meste af en måned på grund af strejken. Jeg synes det er rigtigt fint, at der nogen der strejker for at få 150 kroner mere om måneden om tre år, men vores lille familie er ved at gå lidt kolde i det ;) Og når det så samtidig føles som om det meste af dagene går med hyl... så er mor altså ved at være most. Kan det være en af grundene til, at min barn er umuligt? Altså at jeg er ved at gå til grunde over at arbejde 15 timer om dagen tre gange om ugen og så være fuldtidspædagog resten af tiden? Jeg er jo vant til at have noget tid for mig selv også. Jeg forsøger at fremstå som rar og afbalanceret - men for at være helt ærlig, så er jeg SÅ træt.
Og sig mig lige - er det alle mennesker, der har børn, der aldrig sidder stille? Og som er ligeglade med, at de slår sig og bare løber videre?
HJÆÆÆÆLP! (Jeg tror ikke, der var noget særligt konkret spørgsmål her - vi trænger vist bare til en opsang/opbakning)
Kærlig hilsen
Mor K