Brev:
Sove igennem og sove uden bryst i munden
24. maj 2008
Alder:
8 mdr.
Sove igennem og sove uden bryst i munden
Hej Helen
Jeg er lige blevet medlem, har en fantastisk dejlig søn på 8 mdr. Jeg skriver til dig i desperation for at få søvn.
Andreas er en super glad og kærlig dreng der om dagen hygger sig med mig, elsker at spise, blive ammet, lege og sove i sin barnevogn.
Han sover om formiddagen i 1-3 timer, sover igen over middag ca. 1 time og får en powernap ca. kl.17 af en halv times varighed. Når han ikke får sin powernap oplever jeg at han er overtræt og umulig at få til at sove.
Han har altid sovet hos mig om natten, men for 2 mdr. siden begyndte vi at putte ham i egen seng, da han sov uroligt og ville ammes hele tiden. Dette resulterede i gråd, gråd, gråd.
Vi har et helt fast putte ritual hvor vi læser bøger,
ammer i min seng og tager Andreas over i egen seng hvorefter vi synger godnat sang og kysser godnat.
Først prøvede jeg at putte ham ved at nusse ham og holde i hånd og når han græd rigtigt tog jeg ham op indtil han var faldet ned, hvorefter han kom ned i egen seng igen. Det tog ca. 2 timer at putte og Andreas faldt i søvn af udmattelse.
Så forsøgte min mand. Han sad ved sengen og når Andreas havde grædt i nogle min. nussede han ham og sagde at nu skulle han sove. Andreas græd, græd, græd og til sidst opgav min mand.
Nu putter jeg igen Andreas og nogle gange sover han med det samme andre gange tager det 2 timer. Det er blevet bedre. nogle gange ligger han længe og leger i sin seng før han sover, andre gange græder han.
Problemet er nu at Andreas kun sover i ca. 30 min. eller højst en time i egen seng og så vågner han. Jeg kan ikke få ham til at sove uden at han bliver ammet og kommer over i min seng. Egentlig har jeg ikke lyst til at gå i seng på dette tidspunkt, men Andreas ruller rundt og jeg er bange for at han ruller ud af sengen, desuden kan jeg lige så godt blive i sengen eftersom han resten af aftenen og natten vågner med 5 min. til 1 times interval af gangen og så skal han have mit bryst i munden for at falde i søvn igen. Andre gange skyder han ryg og gider ikke noget og så må jeg tag ham op og putte ham igen. Jeg får ingen søvn og det er ulideligt.
Hvordan får jeg Andreas til at sove hele natten i egen seng?
Hvordan får jeg ham til at sove igennem?
Hvordan får jeg ham til ikke at skulle have mit bryst i munden hele tiden? (Han vil ikke have sut men har en sutteklud som han i øvrigt er ret ligeglad med.)
Min mand har stress og søvn problemer og han sover i et andet værelse for at få lidt søvn. Jeg kan ikke trække på ham da han føler sig presset og træt og er blevet delvist sygemeldt pga. stress. Jeg har brug for en "køreplan" for jeg har ikke sovet godt i 8 mdr. og er ret udkørt efterhånden.
Andreas er begyndt at sparke dynen af i barnevognen og rive myggenettet m.m. ned hver gang han skal ud og sove i barnevognen og om natten virker han nærmest hysterisk og ikke rigtig ked af det altid. Er han begyndt at prøve grænser af? Og i så fald hvordan tager jeg "førertrøjen" på så det giver mening overfor en dreng på 8 mdr.?
Tak på forhånd
Venlig hilsen Maria