Svar: Sove igennem og sove uden bryst i munden
24. maj 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Maria
Tak for dit brev og velkommen til:o) Da det er første gang du skriver til mig, så har jeg kun dit brev at gå ud fra og der er især en ting, der slår mig og det er forventningerne til Andreas´ søvn. Jeg tror nemlig at I forventer alt for meget...
Du fortæller at din mand har stress og han ved derfor rigtig godt, hvad det vil sige at gå i seng og ikke kunne sove. Hvor frustrerende det er at ligge og vende og dreje sig, for tilsidst at stå op og lave noget andet indtil trætheden mælder sig igen. Og det er sådan I skal tænke at Andreas har det.
Andres har i forhold til den alder han har, behov for at sove 2 lure dagligt, og du skal her arbejde på en kort formiddagslur, som varer måske en time, måske kun 45 minutter og over middag skal han så have en middagslur og den varer måske 1½-2 timer. Så længe han sover så meget om dagen som han gør og puttes til sen powernap, så vil denne lur æde af hans nattesøvn og det er I nødt til at ændre på.
Derudover tænker jeg at det er vigtigt at I har en helt fast struktur på dagen, faste tidspunkter for mad, søvn, leg osv. Vi har et indre ur som vi følger og påvirkningen af dette indre ur er hele dagens forløb. Den rytme som vores krop følger kaldes for den cirkadiske rytme og påvirkningen af den sker gennem blandt andet rutinerne for dagen, tidspunkterne vil spiser på, den mad vi spiser, lys, mørke, og så de rutiner og ritualer vi har når vi skal have kroppen til at slappe af og finde roen. Nogle mennesker skal helst se fjernsyn, andre hører musik, atter andre skal læse i en bog for at få kroppen til at slappe af og koble fra.
Man taler om "zeitgebers" - tidsmarkører. Det er f.eks. at man sover når det er mørkt og er vågen når det er lyst. Men det er også ting som morgenmad (rundstykker, juice og havregryn) det er ting vi associerer med morgen, hvor flæskesteg, brun sovs osv. er ting vi associerer med aften. Byttes der rundt på disse ting, så bliver vi forvirrede.
Du skal skabe en fast rutine for dagen hvor der indgår forskellige tidsmarkører og du skal sikre dig at din dreng spiser nok om dagen. Der skal skrues ned for amningen, så du nu ammer ham 3 gange dagligt (max 4) og amning om natten er slut. Han skal have rigtig mad og han skal spise godt hele dagen igennem.
Din "køreplan" er en fast dagsplan, hvor I står op til samme tid hver dag, hvor du putter ham og tager ham op fra lure til samme tid hver dag, hvor du giver ham masser af mad ind imellem, så han spiser sufficient og hvor der indgår putning i barnevogn, sutteklud osv. når han skal sove - fast ritual og genkendelighed.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9.30: ½ banan eller anden frugt, det kan være frugtmos eller frisk frugt i hånden. ½ bolle med smør, lidt ost i stænger, vand af kop
Puttes til formiddagslur i barnevogn kl. ca 10, sover en times tid
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, ved siden af rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg: smøreost, leverpostej, sildepostej, makrel, rognguf, tun osv. Rester fra aftensmaden: Ris med sovs, godt kogte pastaskruer, små stykker frikadelle mv. Vand af kop
Ammes og puttes til middagslur i barnevogn mellem kl. 13-14, sover her et par timer.
Eftermiddag 16-16.30: Frugtmos og/eller frisk frugt i hånden, ½ bolle med smør, evt lidt A38 eller tykmælk med lidt frugtmos eller rugbrødsdrys, vand af kop
Aften 18: Familiemad, - grøntsagsmos med kød eller fisk og mad i stykker, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags osv. Vand af kop
Evt. lidt frugtmos til dessert, nogle familier vælger også at introducere en godnatgrød, så man er sikker på at barnet ikke behøver mælk om natten.
Puttes til natten kl. 19-20 med en amning
Sen aften 23-24: Evt. amning, det afhænger af dagens samlede indtag.
Som du kan se af denne plan så skal du regne med en 2½-3 timers dagslur og en nattesøvn på ca 11-12 timer.
Når du putter ham til lur i barnevognen og han protesterer mod at have myggenet på så vent med myggenettet til han sover. Forsøg også at lade ham sidde op oglad være at putte ham, før han viser træthedstegn og behov. Start med at sætte ham i vognen og tril ham en tur og læg ham så ned, når han er parat og ikke før.
Når han skal puttes om aftenen, så skal I finde det rigtige tidspunkt. Ingen kan sove, hvis ikke tidspunktet passer. Det handler om at springe på søvntoget, når det kører forbi og misser I det første tog, så må I vente på at det næste kommer. Der er ingen idé i at putte ham i seng og han så ligger og græder i ½ til hele timer, så tag ham op, tag ham med ind i stuen og når han så måske virker træt og parat mellem 20-40 minutter efter, så forsøger I igen.
Når han vågner om natten, så er det slut med bryst. Han skal spise nok i løbet af dagen og amningen må nedtrappes. Lige nu lyder det som om at han bruger dig som sut og der er kun en til at stoppe dette og det er dig. Du skal sove med en stram t-shirt på, så han ikke kan få fat i brystet og så skal du vurdere, hvorvidt du er nødt til at tage ham over til dig, eller om han ikke kan hjælpes videre i sin egen seng. Ellers må du flytte ham tilbage i sin egen seng igen, når han i din favn har fundet roen. Simpelthen fordi det er der, du vil have han sover.
Jeg håber at ovenstående er køreplan nok og giver dig et skub i den rigtige retning. Det er ikke kun jer forældre der har behov for en sammenhængende nattesøvn, - det har Andreas bestemt også:o) Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske