Svar: Slår og river - stadig...
24. maj 2008
Alder:
23 mdr.
Kære Emilies mor
Der er sandelig gang i den unge dame og jeg kan godt forstå du synes det er lidt hårdt:o)
Jeg kan godt høre at Emilie er rigtig god til at udtrykke sig verbalt og det er rigtig flot at hun kan huske navne osv. som du beskriver - det kan man ikke forvente af en pige på hendes alder - så du må gerne være lidt stolt:o)
Men jeg er dog ikke enig med dig i at det at hun slår ikke handler om at hun mangler ord, for det tror jeg faktisk det gør. Selvom hun er god til at tale, så kan hun stadig ikke sætte ord på sine følelser og når man har svært ved det, så reagerer man fysisk i stedet. Nogle børn slår, andre sparker og atter andre bider.
Det sker meget ofte, når barnet mangler ord til at sige "det er bare så uretfærdigt" eller "sæt mig ned, jeg vil have lov til at ..." eller hvad det nu kan være. Din datter kan sagtens lære at sige "Emilie sød nu" eller "Frederik ked af det" men det er sætninger som hun har lært at sige, men som hun endnu ikke helt forstår betydningen af.
Vrede er noget fysisk og du fortæller at det også er i situationer hvor Emilie bliver vred at hun slår. Når hun bliver vred, så pumper adrenalinen rundt i kroppen og hun kan ikke styre det. Når bægeret flyder over så kommer hun til at slå. Hun skal naturligvis ikke slå med ting og hun må ikke slå så hun yder skade på sig selv eller andre. Derfor kan du være nødt til at holde hende, hvis du kan fornemme at det kan kamme over for hende.
Det bedste du kan gøre er dog at sætte ord på "du blir så vred" og så forsøge at få hende til at rase ud. Hvis hun ikke vil have du rører hende, så hold dig i nærheden "jeg er lige her, hvis du vil ha mig". Giv korte beskeder, vær rolig, vis at du godt kan rumme de følelser og frustrationer hun har.
At aflede hende er en rigtig god idé, der kan nemlig let ske det, at hun begynder at leve op til rollen at være "den der altid slår", hvis hun hver gang dette sker får ekstra meget opmærksomhed omkring det.
Det tager tid at lære at mestre sin vrede og styre sine følelser, uanet om det er fordi man føler sig uretfærdigt behandlet, forsvarer sig, har lært sig at det virker at slå, handler impulsivt eller hvad det nu drejer sig om.
Børn skal lære hvordan de aflæser andre. Det er ikke noget man kan fra fødslen, men noget man skal lære netop i kontakten med andre. At komme godt ud af det med andre mennesker kræver social intelligens og det er noget man lærer.
Man kan godt lære børn visse ting - også sociale ting, som sige pænt tak for en gave, sige tak for mad, sige undskyld osv. men kan kan ikke på samme måde fortælle et barn, hvordan det skal spørge ind til en anden så den anden føler sig værdsat og interessant. Man kan ikke fortælle et barn hvordan det kan trøste en anden osv. det er noget barnet lærer af måden vi som forældre er omkring vores barn på og af at være sammen med andre børn. Børn lærer at begå sig socialt ved at se, hvad de gør ved andre og ved selv at mærke, hvad andre gør ved dem. Og leg er et vigtigt redskab til dette - Barnet skal opleve at det nogle gange må være med i legen, andre gange må det ikke, atter andre gange må man kun være med, hvis man spiller en bestemt rolle osv.
Jeres datter skal derfor lære hvad det gør ved andre når hun slår, hun skal se at den anden bliver ked af det, afviser hende, ikke vil lege mere med hende osv. ligesom hun skal lære at man gerne vil hende, når hun er sød og god. Derfor skal man have fokus på at give hende ekstra opmærksomhed, når hun gør det som man gerne vil have mere af.
Der er ingen der siger det er nemt, men sådan er det at have børn i den alder:o) Jeg håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske