Svar: Hård mave, forkølelse og hofteskred
25. maj 2008
Alder:
2 mdr.
Kære familie
Det kunne godt lyde som en idé at forsøge med lidt laktulose for at se om jeres lille dreng har en prop af afføring stående han ikke rigtigt kan komme af med.
I kan give ham 1 ml. laktulose pr kg han vejer, I kan overveje at dele dosis i to således at hvis han vejer f.eks. 5 kg, så kan I give ham 2½ml morgen og 2½ ml aften.
Laktulose ødelægger ikke hans tarm og han bliver ikke afhængig. Nogle gange skal man give det i flere dage og andre gange vil en enkelt dosis være nok. Jeg vil anbefale jer at forsøge med ½ dosis morgen og aften og så se om der kommer godt med afføring og maven går i gang dagen efter. Hvis det virker som om at alt er kommet ud her, så er det fint, men ellers må I give igen indtil maven virker. Så kan I trappe lidt ned, og på den måde se, hvad der er behov for, for at maven fungerer.
Børn der fuldt ammes kan en sjælden gang imellem godt få problemer med forstoppelse. Børn der bliver fuldt ammet kan også sagtens blive forkølet. Det er meget let at blive smittet både af forældre og evt. større søskende og små børn kan faktisk blive ret syge af en forkølelse - også selvom de ammes. Amning forebygger mange ting, men udelukker ikke at børn kan blive syge.
Med hensyn til hofteklik, så lyder det rigtig godt at jeres læge har henvist jer videre - hellere tjekke en gang ekstra, når han er i tvivl.
Børn med hofteskred vil ofte ikke kunne ligge med begge ben i frøstilling. Det vil sige at hvis I lægger jeres søn på maven og bukker benene op og ud (svært at forklare, men lidt ligesom frølår) så fødderne støder sammen, så vil et barn med hofteproblemer holde det ene ben strakt og det andet bukket - barnet kan ikke gøre begge dele samtidig. Hvis I mærker at han har modstand mod at gøre dette, så skal I naturligvis ikke presse ham - så er det godt at han bliver tjekket.
Mange børn vil også have asymmetriske balle og hælfurer. Det vil sige at hvis han ligger på maven og I så samler og strækker hans ben og holder dem helt lige, så skal de store furer i ballerne, ved knæene og ved hælene være lige ud for hinanden. Er de ikke det kan det være tegn på at han trækker skævt i sin hofte.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske