Svar: Antal måltider
25. maj 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Bodil
Det vil være meget passsende og fint med 3 måltider skemad nu og grød bør kun udgøre de to. Derudover er det en god idé at holde indtaget af skemad lidt nede mængdemæssigt. Det er således bedre at tilbyde 1 dl. grød/mos 3 x daglig end at tilbyde 1½ dl. 2 gange dagligt fordi der efter et indtag på kun 1 dl. vil være plads i maven til en amning.
Derudover vil det være rigtig godt at du nu begynder at variere fødevarerne mere - grød kan være havregrød, øllebrød, flerkornsgrød. Du kan bruge alle former for frugt og bær som topping - frisk mos eller kogt mos, du kan tilbyde agurkestænger, brødskorper, frugtbåde i hånden og derudover kan du nu tilbyde stort set alle slags grøntsager og på den måde variere indtaget betydeligt. Det vil også være fint at begynde med lidt kogt kød eller fisk i grøntsagsmosen.
Sødmælk kan bruges på den måde at hvis du laver kartoffelmos til hele familien eller laver lidt sovs med sødmælk så kan I alle spise lidt af det. På den måde kan jeres datter få mad der mere og mere tager udgangspunkt i den mad I andre spiser. Men ellers er det stadig vigtigt at modermælk og modermælkserstatning udgør den største del og først efter 9 måneders alderen anbefales det at øge indtaget af komælk og komælksprodukter.
En plan for dagen med 3 måltider skemad kan se således ud:
Tidlig morgen: Amning
Morgen/Formiddag: Grød,evt. med frugtmos, vand af kop
Puttes til formiddagslur med amning
Frokost: Grød eller grøntsagsmos, forsøge med lidt kogt kød eller fisk, vand af kop. Evt. lidt agurkestænger, brødskorper eller lignende i hånden.
Puttes til middagslur med amning
Eftermiddag: Amning og tilbydes frisk frugt i hånden, evt. lidt frugtmos, vand af kop
Aften: Grøntsagsmos og forsøge med lidt kogt kød eller fisk, udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, brødskorper og lignende i hånden. Vand af kop.
Puttes til natten med amning
Sen aften: Amning
Jeg håber at ovenstående er svar på dine spørgsmål og hjælper dig videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske