Svar: Kogning af flasker og nat mad
25. maj 2008
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Der samler sig mange mælkerester i sutteflasker, især i samlingen mellem flaske og låg. Mælkerester giver god grobund for bakterier og det er derfor meget vigtigt at man altid er meget opmærksom på hygiejnen og vaske flasken godt op efter brug i al den tid barnet får flaske.
Man kan dog godt vaske flaskerne op i opvaskemaskine. Her anbefales det så at man efterfølgende hælder over med kogt vand for at fjerne evt. sæberester fra maskinen.
Man må i princippet godt bruge vand fra den kolde hane til modermælkserstatning når barnet er 4 måneder. Det vil sige lade ca 200ml koldt vand løbe ud, fylde den ønskede mængde vand i flasken, opvarme til ønsket temperatur i mikrobølgeovn og komme modermælkserstatningspulver i. Flasken skal så gives med det samme.
Alternativet er at koge vandet og have det kogte vand stående parat i flasken, opvarme det inden brug og komme pulveret i. Ved at anvende kogt vand er man sikker på at der ikke er problemer med vandet. Hvis ens barn er syg, født for tidligt eller andet bør vandet altid koges - i hele den tid, hvor barnet får modermælkserstatning.
De fleste børn vil være 6 måneder inden de ikke længere behøver mælk midt nat. Det vil sige at de fortsat har behov for mælk inden midnat og igen tidlig morgen. At sove igennem betyder at barnet kan sove ca 6 timer uden mælk - altså fra f.eks. 23-05.
Man kan ved at tilbyde barnet mad nok i løbet af dagen og overveje tidspunkterne, hvor man giver barnet mad godt være heldig at barnet sover sit længste stræk om natten. Det handler altså om at barnet skal holdes igang, spise hyppigt og effektivt i dagtimerne og sove sine længste træk aften og nat.
Man kan også, hvis ens barn f.eks. har tendens til at vågne hver nat kl 01 og således sover længe f.eks. fra kl. 20-01 ændre på dette ved at tilbyde barnet en flaske sen aften, så man får flyttet det lange søvnstræk til om natten i stedet for om aftenen.
Jeg håber at dette er svar på dine spørgsmål, rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske