Brev:
Spiseproblemer igen
25. maj 2008
Alder:
10 mdr.
Spiseproblemer igen
Kære Helen.
Tak for dine råd, som vi har fulgt, og det er gået godt.
Wilfred kom aldrig rigtig i gang med grønsagsmosen, men dog med den lidt mere almindelige mad.
Nu er han startet i vuggestue, hvor pædagogerne siger at han virker glad. Han sover fint derovre, men endnu engang går det knap så godt med at spise. Han spiser næsten ingenting derovre, og heller ikke meget hjemme til morgen og aftensmad.
Det er også svært at få ham til at drikke
Hans madplan ser således ud.
04-05 flaske med 165 ml mme
07-08 morgenmad, øllebrød, havregrød eller yogurt med havregryn + mælk. Nogle gange spiser han måske 1,5 dl, andre gange meget mindre.
09.30 frugt og vand i vuggestuen. Her spiser han måske et stykke æble
11.30 frokost i vuggestuen. Han spiser lidt, et par gange har han spist pænt, men de fleste gange siger pædagogerne, at det ikke er så meget.
12.30 flaske inden middagslur i vuggestuen. Her drikker han ml. 100 og 200 ml.
Vi henter ham fra vuggestuen efter lur.
15.00 fuldkornsgrød med frugtmos (hvis han har spist lidt i vuggestuen, ellers yogurtgrød). Her spiser han gerne det hele. ca. 1,5 - 2 dl.
18-18.30 middag. Han spiser lidt, afhængigt af hvad vi får. Generelt får han det samme som os. Vi prøver selvfølgelig at gøre det lidt børnevenligt.
19.30 flaske. ml 200 og 250 ml.
Wilfred vil under ingen omstændigheder mades, kun når det er frugtmos el. fuldkornsgrød, han vil spise selv. Hvis han ikke kan lide maden eller ikke gider at spise mere, kaster han det på gulvet.
Det lader til at han har en stærk vilje.
Jeg tænker også om vi skal begynde at tage nogle af flaskerne fra ham, for han er vel klar over at han får flaskerne og bliver mæt af dem, og så derfor ikke behøver at spise så meget af den rigtige mad?
Kan det være at han bliver træt af maden, hvis han f.eks har fået øllebrød hver morgen i en uge, så gider han ikke spise det ugen efter osv.? Han har været meget gad for rugbrød, men nu vil han heller ikke spise det.
Min bekymring er, om han tager nok på. Han vejer omkring 8,5 kg, hvilket jeg ikke synes er så meget. Han følger lige akkurat sin vægtkurve, men han er bestemt ikke en stor baby.
Mange hilsener,
Christiane