Svar: Spiseproblemer igen
25. maj 2008
Alder:
10 mdr.
Kære Christiane
Det er godt at Wilfred er kommet mere igang med den rigtige mad og det er vejen frem nu. Han skal have meget mere mad i stykker og mere af den mad I andre spiser.
Derudover er det rigtigt at man kan se på hans indtag af mælk. Det vil være passende at han nu får 400ml mme dagligt, og hvorvidt I kan fjerne flasken inden middagslur eller tidlig morgen afhænger således af, hvordan I kan få disse ml i ham. Det kunne være en idé at bibeholde flasken med 200-250ml inden sengetid, evt. tilbyde en flaske 150-200ml igen sent aften inden i selv går i seng og så helt springe flaskerne nat og dag over, så han har bedre appetit i løbet af dagen. Så er I i hvert fald sikre på at han ikke spiser mindre på grund af mælkeindtag ... Vær også opmærksom på hvor meget yoghurt du tilbyder ved siden af mælk - hans mælkeindtag bør ikke udgøre mere end 500ml samlet, da det så vil fjerne appetitten og lysten til anden mad.
Jeg ved at jeg tidligere har sendt dig opskrift på boller og da han i øjeblikket ikke er så vil med rugbrød, så kunne du forsøge med lidt anden type brød i stedet. Hvis du ikke hører til dem der synes om at bage, så må du købe noget lækkert brød med fibre og god tynge, som du kan friste ham med.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen 7-8: Havregrød, øllebrød, flerkornsgrød. Evt. med frugtmos og det er en god idé at skifte lidt, så det ikke bliver for kedeligt.
Formiddag 9-9.30: Frugt og så vil det være godt, hvis han her kunne få ½ bolle med smør, lidt ost i stænger eller lignende. Jeg synes I skal tale med vuggestuen om at han skal have dette og så skal I naturligvis give ham det med hjemmefra. Vand af kop.
Frokost 11.30: Brød af en eller anden slags - fiberholdigt men stadig uden hele kerner. Små stykker frikadelle, godt kogte pastaskruer, kogte ærter, majs, gulerod i stykker og lignende - det kan han godt have med hjemmefra... Du kan også en gang imellem give ham et middagsglas med, det kan spises som det er eller bruges som pålæg på brødet. Det er vigtigt at han får nogle grøntsager og en variation der. Vand af kop.
Du må overveje om flasken inden middagslur skal væk
Eftermiddag 15.00: Fuldkornsgrød med frugtmos, yoghurt grød, Tykmælk, A 38 eller lignende med frugtmos, frisk frugt i hånden, ½ bolle med smør, ost osv. Vand af kop
Aften 18-18.30: Ris, pasta, kød, fisk, grøntsager. Mos kartofler og lignende med sovs og giv så små stykker frikadelle, fisk osv. ved siden af. Der skal være både mos og mad i stykker. En kartoffelbåd, en gulrod, en broccolibuket kan dyppes i lidt sovs på tallerkenen. Evt. lidt frugtgrød med mælk til dessert, vand af kop
Puttes til natten 19.30 flaske. ml 200 og 250 ml.
Sen aften 23-24: Flaske, kan evt. spise den i søvne. Det kan gøre at han helt kan springe flasken over 04/05 og så vågne og starte dagen med grød og måske der have lidt bedre appetit. Det er i hvert fald et forsøg værd.
Det gør ikke noget at Wilfred ikke hører til de største, det vigtigste er at han vokser, trives og følger sin egen kurve. Han må helst ikke tabe sig og 'falde ned af kurven', så gør det ikke noget at han måske ikke er så stor:o)
Jeg håber ovenstående hjælper jer videre på vej, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske